Rocket League

Rocket League - recenze
Rocket League - recenze
07:47, 28.07.2015

Možná jste si při oznámení posledních her z programu PS+ řekli "No nic moc teda" a šli dále. Chyba velká chyba, protože mezi aktuální nabídkou je jedna menší hra, která je nesmírně zábavná. Tou hrou je Rocket League od studia Psyonix a je to - teď se držte - "fotbal s autíčky na dálkové ovládání". Hraje se opravdu tak divoce jak zní popis? Pojďme se na to podívat v dnešní recenzi.

Fotbal je možná moc silné slovo, ale je dostatečně popisné k tomu, abychom si řekli, že ve hře jde o to dostat velký míč do soupeřovy branky. Jenže k tomu nedostanete do ruky na ovládání nagelovaného potetovaného modela, ale malé autíčko, které trošku popírá fyziku. Z fleku je totiž schopné vyskočit a dokonce udělat double jump. V závislosti na pohybu vaší páčky se může ve vzduchu natočit či skočit salto. A to je vše, narážením, skákáním a ještě šílenějšími vylomeninami vám jde o to trefit míč. Posunout směrem k soupeřově brance a nebo zacílit přímo na ni.

Klik pro zvětšení (Rocket League - recenze)

Prudkost střele dáte samozřejmě nájezdovou rychlostí, aby byla vyšší, tak se po hřišti nachází stanice, které vám po přejetí nabijí turbo. Nenápadný, ale klíčový prvek, pokud se soupeř řítí na vaši bránu a potřebujete se rychle přesunout do obrany. Celé hřiště je uzavřený zaoblený box a vaše auto je schopné jezdit i po jeho stěnách. Míč je lehký, skáče celkem vysoko, proto jej trefit správně je záležitostí umu a notné porce náhody.

Základním setupem je hra 3 na 3, ale jsou zde možnosti 1 na 1, 2 na 2 a 4 na 4. Pojďme se věnovat tomu základnímu. Tři lidští hráči na jedné straně - oranžový tým, tři lidští hráči na druhé - modrý tým. Uprostřed hřiště míč a odpočet odstartoval výkop. Všech šest aut se řítí proti balonu ve snaze jej ihned vystřelit na soupeřovu branku. Zkušenější týmy nechají jednoho hráče vzadu, aby případně kryl povedenou střelu z rozehrávky soupeře. Pak probíhá mela. V prvních hrách působí jako nepřehledný maglajz. Postupem času začnete taktizovat a dokonce je zde náznak techniky práce s balonem. Skákání, narážení, rozjezdy. O tom hra je, a brzy zjistíte, že vám ta hratelnost leze pod kůži.

Ještě lépe, pokud máte v týmu své přátele, tak se zábava zvyšuje. "Pošli to o zeď na střed, já to vystřelím", "Zpátky zpátky" nebo "Pusť já střílím". Prostě jak ve fotbale. Obrana nesmí být podceněna. Radost z nesmyslného vyražení míče saltem po zadu je téměř shodná s radostí z gólu. Pětiminutové matche mají náboj a kolikrát se vedení přelévá mezi stranami. Když hrají lidé tak je to prostě obrovská zábava. Proto zamrzí, že pokud nenajde matchmaking lidské spoluhráče, tak logicky do hry přihodí AI. Bohužel AI je na úrovni převyšující většinu hráčů. Její přesné prudké střely často rozhodují celé zápasy. Nejednou se stalo, že ve výsledné tabulce byl na každé straně nahoře "bot" a lidé až za nimi. Je to škoda spíše z hlediska zábavnosti, protože to občas způsobuje nevyrovnanost her. Jakmile je to lidi vs. lidi, tak je to obrovská zábava.

Když už jsme u těch techničtějších věcí. Hra působí moc hezky na pohled a v té rychlosti nemáte moc čas řešit zda je detailní nebo ne. Prostě je hezká. Jednotlivé arény mají sice různé barevné palety, ale v principu působí hodně zaměnitelně. Co je trošku horší jsou servery a síťová komunikace. Velmi často se stává, že hra začne lagovat. Rozjede se nehratelná diskotéka na obrazovce. Servery vypadávají a zase se spojují, když se to za večer stane několikrát, je to prostě špatně. Mírné lagy způsobují velmi nežádoucí deviace v pohybu míče a hráčů. Občasné podivné odrazy míče bych také hodil na síť než na fyziku hry. Autoři slibují, že brzy vyjde patch, který tyto problémy řeší, včetně problému s nevyváženou AI. Zároveň by měl zavést tresty za opuštění matche, což se stalo obvyklou kratochvílí týmu, který prohrává. Ale to je zatím otázka budoucnosti. Zatím hra má tyto zmíněné neduhy.

Získáváním zkušeností v online, který je ve hře nejdůležitější, si odemykáte nová auta, nálepky, vlaječky, kola atd.. Tím si můžete vůz personifikovat. Mluvím zde pouze o multiplayeru. Single je ve hře dostupný v podobě jakési sezony, ale z vlastního pohledu si nemyslím, že to je důvod proč tuto hru hrát. Její síla je v MP, kterému je věnováno nejvíce prostoru.

Ve výsledku Rocket League není jen nějaká blbůstka, kdy si designér řekl "Uděláme fotbal s autama", ale do hry vložili poctivé zkoumání a koncipování. Hra funguje velmi dobře po hratelnostní stránce. Je to čistokrevná zábava. Skoro je škoda, že autoři nezkusili vymyslet nějakou variantu (fix kamera) pro "gaučový" multiplayer, to by byla obrovská pecka. Ale za to bychom se měli dočkat v budoucnu nových arén zcela zdarma a nějakých placených autíček. Pokud máte PS+ neváhejte hru vyzkoušet, ale osobně bych ji doporučil, i kdyby zdarma nebyla.

Hra testována z programu Playstation Plus Instant Game Collection

80%
Výborná multiplayerová zábava, která osloví i ty, kterým fotbal nic neříká.