God of War III: Remastered

God of War III: Remastered - recenze
God of War III: Remastered - recenze
15:14, 19.07.2015

Letos je to přesně deset let, co se začal počátek herní série God of War, která je zasazena do Antického světa. Potkáváte se zde s všemožnými bohy a váš hrdina Kratos se účastní spousty epochálních bitev, ze kterých odchází se vztyčenou hlavou.

Za dobu deseti let vznikly tři velké AAA díly pro konzole PlayStation a několik menších spin-offů doprovázejících toto univerzum. O God of War můžeme říci, že je čistě záležitostí PlayStationu, stejně tak jako Xbox má svého Gears of Wars. A právě ku příležitosti deseti let od vzniku této série se Sony společně s Santa Monica Studio rozhodli vytvořit remaster asi nejúspěšnějšího dílu, tedy God of War 3 na PlayStation 4, aby tento zážitek znovu zpřístupnila současným hráčům.

Klik pro zvětšení (God of War III: Remastered - recenze)

"Posseidone, vylez z té vody!"

Chápu, že pokud je vaší první konzolí v životě PlayStation 4, asi jste o této sérii ještě neslyšeli, nicméně je fakt, že věhlas bájného a neúprosného válečníka Krata nešel ve videoherním průmyslu přehlédnout. Ale kdyby jej přeci jen někdo neznal, pohodlně se usaďte a hezky čtěte. Vy – znalí - si jen můžete v klidu připomenout, na co jste možná za těch pět let pozapomněli.

Jako vždy bych se rád vyvaroval příběhovým spoilerům, i proto se pokusím příběh nastínit jen velmi stručně. Snad není tajemstvím, že se hra odehrává v Antickém světě, kde každý element - každá touha - má svého boha a na všechny dohlíží z vrcholku Olympu Zeus. Jeho syn, hlavní hrdina Kratos, přišel o vše a vydal se na vrcholek Olympu, aby se se svým otcem utkal a nadobro vyřídil účty.

Na úplném začátku vás hned čeká první překážka v podobě epochální bitvy s vládcem moří Posseidonem. Během souboje nejste sami, ale s obřím titánem Gaiou. Souboj je to drsný a zdlouhavý podkreslený autentickou a orchestrální hudbou, která vás žene kupředu. Můžete si říct, tak monumentální úvod hry vystřídá spousta nudných okamžiků, ale vězte, že jak hra začala, tak vás nutí jít stále dál, dokud neuvidíte závěrečné titulky.

Po tomto vyčerpávajícím souboji se už započne Kratova opravdu zdlouhavá cesta vzhůru od řeky Styx až na vrcholek Olympu, kde na něj shlíží Zeus. Cestou narazíte na armády nepřátel, spoustu bohů ale i několik hádanek a v neposlední řadě i na nějakou tu lechtivější scénu. Afrodito, bohyně lásky, musím přiznat, že jsi skutečně sexy a svůdná bohyně.

„Helie, potřebuji světlo na cestu!“

Asi nejvíce času strávíte v soubojích s různými protivníky, které na své cestě vzhůru potkáte. Pro jejich likvidaci máte k dispozici pěkně ostré čepele na řetězech, které umí Kratos pořádně roztočit, až jednotliví nepřátelé umírají v pěkně nechutné krvavé lázni. Těchto čepelí v průběhu hry naleznete více druhů, také vám budou k dispozici ocelové Herkulovy rukavice. Jednotlivé zbraně můžete následně i vylepšovat, takže i nějaký ten mírný RPG prvek je ve hře zastoupen. Ovšem nic komplexního nebo složitého nečekejte. Zase na druhou stranu těchto pár prvků nebrání svižnému tempu hry a zapadá do ní.

Krom zbraní budete mít k dispozici i několik předmětů, které neslouží jen pro boj, ale i k praktickým věcem. Heliova hlava vám pomůže osvítit temné místo nebo máte možnost s ní oslepit nepřátele tak, že jsou na chvíli zmatení a nejsou schopni boje. Dalším předmětem ulehčujícím hru jsou Hermesovy boty, díky kterým můžete běhat po stěnách, nebo luk sloužící vysloveně jen k boji na dálku.

Krom všech těchto nástrojů a zbraní umí Kratos svojí ukrutnou silou a zuřivostí naložit s protivníky po svém - holýma rukama. Někteří mohou být rádi, že jejich hlavu Kratos rozdrtí o skálu, jindy ji sám oddělí od trupu. V těch vypjatějších momentech se nebojí jít tak daleko, že různým monstrům z antické mytologie utrhne rohy a následně jim jimi provrtá hlavu.. obry umlátí jejich vlastními kladivy. Kapitolou, která je kapitolou sama pro sebe, jsou pak boss fighty s jednotlivými bohy. Ty je potřeba nejdříve co nejvíce zranit, a pak si pomocí několika quick time eventů užít tu pravou antickou řezničinu.

Pokud se vám zdá, že bych se v těch Kratových kouscích nějak vyžíval, není to vůbec pravda. Tato hra si ne nadarmo zaslouží nálepku: „od 18 let“, protože s mírou brutality a provedení některých smrtelných zakončení si autoři dali opravdu práci. Díky velmi lehkému komiksovému nádechu tyto násilnosti nevyniknou tak, jako kdyby hra byla koncipována k realistickému ztvárnění. Nicméně i otrlejší hráči mohou být krapánek zaskočeni.

„Herme, dáš mi ty boty dobrovolně nebo si je mám vzít sám?“

Pokud si myslíte, že tato hra je jen bohapustá mlátička, pletete se, protože nemalou část strávíte různými prostorovými hádankami, za které by se nemusela stydět nejedna hra. V praxi to spíše funguje tak, že zmáčknete páku, na druhé straně místnosti se na chvíli otevřou dveře a vy jimi musíte stihnout projít, než se zavřou. Ze začátku to může působit až přespříliš triviálně, ale s blížícím se koncem hry obtížnost narůstá. Samozřejmě v pozdějších fázích hry se zvětšují také lokace, kde se jednotlivé hádanky odehrávají, až nevíte, kde se co děje a jak danou situaci vyřešit.

Další takovou formou odreagování od krvavých lázní jsou úseky hry, kdy se snažíte co nejrychleji utíkat před explozemi nebo vyhýbat se v důsledku otřesů odpadávajícím kusům země tak, abyste přežili a nikde se nepropadli nebo neuhořeli. Podobné zážitky si užijete v momentě, kdy Kratos roztáhne křídla a letí, a přitom se mu do cesty plete spousta překážek, které mu mohou omlátit hlavu. Během těchto chvil budete pravděpodobně často umírat, ale díky hustě rozmístěným chackpointům nebudete muset absolvovat dlouhé úseky znovu a znovu.

Tyto rychlé úseky a puzzly jsou velmi příjemným odreagováním od zabíjení nepřátel, ale nese to s sebou jednu nepříjemnou věc, která mi občas trochu komplikovala život. A tou je kamera. Na dnešní dobu už poměrně netradičně řešená, kdy není umístěna přímo za hrdinou, ale - jako za starých dob - vidíte postavu z různých úhlů pohledu podle dané lokace tak, aby každé místo více vyniklo. A pochopitelně při některém přeskakování z plošiny na plošinu jde špatně odhadnout, kde se daná plošina přesně nachází.

Tak nám autoři dali více bodů zobrazení a pomohlo to?

Jednotlivé lokace nepůsobí jako samostatné celky, ale celá hra na mě působí jako jedna velká lokace, kterou procházíte, a tu a tam se občas vrátíte – někdy i vícekrát. Tyto návraty nejsou nijak stereotypní, ale jsou z hlediska příběhu zasazeny nesmírně chytře. Občas se do lokace, kterou už znáte, vrátíte, protože jste neměli klíč k daným dveřím nebo jste neměli schopnost, která by umožňovala projít daným územím, apod.. Na to, že se jedná o takovou akci, jsou tyto návraty až nečekaně dobře využity.

Pochopitelně i veškeré grafické zobrazení celého Antického světa je moc hezké. Jak jsem výše zmiňoval, nejedná se o realistické vykreslení, má lehký nádech komiksu. V původní verzi jste si mohli občas postesknout nad neplynulostí pohybů nepřátel nebo některých sekvencí. V současné verzi to řeší rozlišení 1080p se stabilní frekvencí 60 Hz, takže si veškeré souboje a animace můžete užít na maximu.

Součásti této verze jsou i veškeré vydané stahovatelné obsahy, kterých není zrovna málo, ale přidávají především různé alternativní skiny postav. Pochopitelně nechybí ani v dnešní době tolik populární Photo mód, díky kterému si můžete zachytit nejednu fascinující scénu.

„Die, jak bys to shrnul?“

Před pěti lety God of War 3 patřil ke špičce akčního hraní na PlayStationu. Nyní si jej můžete užít znovu a znovu se 4x kvalitnějšími texturami a luxusní plynulostí, což oceníte hlavně během soubojů, při epochálních boss fightech se skutečnými bohy vás nebudou rušit jakékoliv sekance či cokoliv jiného. K tomu je vše doprovázeno monumentální hudbou zapadající úžasně do kontextu hry, příběhu, daného ztvárnění světa.

Hráči, kteří Kratovo dobrodružství nikdy neokusili, se mají na co těšit za předpokladu, že jim nebude vadit na dnešní dobu trošku „archaická“ kamera, jež vás nejednou potrápí. Znalci série God of War, si myslím, asi nemají nad čím přemýšlet, protože tento remaster si s novou generací PlayStationu můžete pořádně užít.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Sony Czech.

86%
God of War 3 patří i po letech ke kvalitním kouskům - kombinuje brutální řezničinu s hádankami a špetkou erotiky.