preview
Divinity: Original Sin Enhanced Edition

Divinity: Original Sin Enhanced Edition
Divinity: Original Sin Enhanced Edition
09:00, 30.07.2015

Během loňského června vyšlo na počítačích velmi dobře hodnocené izometrické RPG z fantasy světa s tahovými souboji - Divinity: Original Sin od vývojářů Laurian Studios. Pokud jste o něm dosud neslyšeli nebo tomuto titulu nevěnovali pozornost, tak nejspíše vlastníte konzole nové generace (PlayStation 4 nebo Xbox One), kde tato hra ještě nevyšla.

Nicméně v současné době vývojáři usilovně pracují na jejím portu nesoucím podtitul Enhanced Edition, který nebude jen tak laciným portem ve stylu – jen to „zkopírujme“ tak, jak to je. Nová verze bude v podstatě kompletně překopanou hrou s velkým množstvím inovací. Navíc veškeré tyto změny a přídavky obdrží nejspíše zcela zdarma i majitelé původní verze na PC, což je rozhodně důvod, proč si tuto hru zahrát znovu. Tak se pojďme podívat, na co se můžeme těšit.

Klik pro zvětšení (Divinity: Original Sin Enhanced Edition)

Na gauči s kámošem to půjde líp

Začnu trochu netradičně ovládáním. Asi nejeden z vás může říci, že hrát na gamepadu takovýto druh RPG je špatně uchopitelné, ale pozor! – nebojím se totiž říci, že ten, kdo toto ovládání navrhoval, nad svojí prací přemýšlel. Vše je navrženo dokonale, a po chvilce hraní vám to přijde nesmírně intuitivní. Ovládání na gamepadu Divinity s sebou nese kompletně nově navržený HUD, který je více uzpůsobený právě pro konzolové hráče – tak, aby vše bylo dostupné a přehledné.

Jak jsem zmiňoval, původní hra byla zobrazována izometricky, tedy viděno pod úhlem 45 stupňů. To už nebude platit, protože od nynějška máte možnost pravou analogovou páčkou s kamerou volně hýbat, tzn., můžete si klidně ze hry udělat RPG z pohledu třetí osoby.

Klik pro zvětšení (Divinity: Original Sin Enhanced Edition)

U kamery a ovládání bych se ještě rád pozastavil v souvislosti s asi největší novinkou, a tou je možnost zahrát si hru s někým dalším - na jedné konzoli. Pokud už jste o Divinity někdy slyšeli, zajisté víte, že vaše dobrodružství hrajete za dvě postavy a můžete hrát sám za obě nebo jednu nechat ovládat AI. Nyní si můžete celé dobrodružství prožít s kamarádem, manželkou, prostě s kýmkoliv chcete v pohodlí obýváku u jedné televize. Funguje to elegantně: jakmile se jeden hráč vzdálí od druhého na větší vzdálenost, obrazovka se automaticky vertikálně rozdělí a každý si může jít svojí cestou. Prosím Blizzard – inspirujte se, tohle dejte do Diabla, a hráči vás budou milovat ještě víc.

V případě, že se hrdinové dostanou do situace, kdy se jejich pohled na nastalou věc odlišuje, a řešil by ji každý jiným způsobem (dle charakteristiky daného hrdiny), je potřeba dojít ke kompromisu– což zůstalo zachováno už z původní verze hry, tedy přijde na řadu minihra – kámen, nůžky, papír...

Klik pro zvětšení (Divinity: Original Sin Enhanced Edition)

Práce přírodních jevů

Divinity už i před rokem vypadala luxusně. Nyní je svět, ve kterém zažíváte velké dobrodružství, výrazněji obohacen o důvěryhodnější zasazení: více fauny, flóry, různých trhlin v zemi a mnoho dalších přírodních úkazů. Vše vypadá opravdu velmi věrohodně, i pokud si kameru oddálíte.

Samozřejmě kromě bohaté fauny a flóry se vždy hra honosila – a nikterak se tím nechlubila - propracovaným systémem přírodních elementů, přesněji řečeno fyzikálních zákonitostí. Krásnou ukázkou může být fakt, že na zemi rozlitý olej zapálíte, abyste zlikvidovali veškeré nepřátele v dosahu. Oheň se v mžiku začne šířit dál krajinou. Během chvíle jsou nepřátelé spáleni na popel. Náhle se obloha zatáhne a začne pršet. Déšť oheň uhasí, prší vydatně a vy pozorujete, jak se dělají velké louže, které se mění v menší povodeň. Konečně ustal déšť, a vy po kotníky ve vodě postupujete cestou dál. Začíná se smrákat a prudce se ochladilo. Teplota se dostala lehce pod nulu a veškerá voda zmrzla. Snažíte se rozběhnout po ledě, ale uklouznete a spadnete na zem. Oproti vám kolega to vzal obezřetněji a pomalými krůčky pokračuje dál bez pádu. Mráz pomalu ustupuje stejně jako noc. Během brzkých ranních hodin vysvitne slunce, a led povolí, je ten tam a zanechá za sebou jen velké množství bahna. A tak by se dalo pokračovat dál a dál.

Samozřejmě občas to bez boje nejde – i když z drtivé většiny soubojů se dá „vykecat“. Pokud dojde na nějaký ten souboj, neprobíhá v reálném čase, ale pěkně v klidu po tazích, takže máte možnost si vše dobře rozmyslet a načasovat. Pokud už tedy opravdu nastane souboj, nepocítíte to žádnou loadovací obrazovkou, prostě hra během sekundy přizpůsobí HUD pro boj a můžete jít nebojácně do souboje. Nepřepínáte se zde na uzpůsobené bojiště, jak je tomu např. v Heroes of Might and Magic, ale bojujete rovnou na hrací ploše, kde se odehrává většina příběhu.

Klik pro zvětšení (Divinity: Original Sin Enhanced Edition)

Ale příběh znám, tak proč to hrát znova?

Pokud jste Divinity už loni dohráli na počítači, vůbec to nevadí. Dalším důvodem, proč by si to zkušení veteráni měli zahrát, je přepsání některých příběhových pasáží a zbrusu nově navržený konec. V případě nové konzolové verze je to celkem jedno, ale pro majitele PC verze z loňska je to určitě vítaným přínosem.

Vývojářům to však nestačilo a šli ještě dál – nadabovali všechny postavy (angličtinou). Od ledna do začátku června letošního roku na této složce hry usilovně zapracovali načtením více jak 88 000 řádků textu, což je pěkná palba. Ve výsledku dabing působí autenticky, včetně patřičné intonace hlasu a vhodně zvolených dabérů.

Klik pro zvětšení (Divinity: Original Sin Enhanced Edition)

Víc a ještě ještě víc…

A že vám to stále nestačí? Není problém, Laurian Studios implementovaly do hry nové dovednosti, které oceníte v pozdějších fázích hry, kde budete mít k dispozici mnohem brutálnější schopnosti a možnosti, jak se popasovat s jednotlivými protivníky.

Pokud někomu dříve chyběla postava, jež by měla možnost mít dvě jednoruční zbraně, nyní se mu dostalo zadostiučinění v podobě nové postavy – Rogue. Takže můžete v klidu nastoupit na protivníky se dvěma meči, různými druhy holí nebo jen tak s krátkými dýkami. Možnosti výběrů charakteru postav jsou tedy mnohem pestřejší, takže si svého hrdinu vybere snad opravdu každý.

K tomu ještě navíc, asi jen pro opravdu ty největší hardcore hráče, je připravena nová obtížnost, kde asi oceníte encyklopedii o jednotlivých nepřátelích tak, aby vaše cesta neskončila na počátku celého dobrodružství.

Já myslím, že dobrý, ne?

Pokud se vývojářům povede vše dotáhnout do konce, jak avizují, tak je to pro fanoušky RPG her jasná záležitost. Přesný termín vydání na konzole není zatím stanoven, ale má se za to, že bychom se mohli dočkat koncem letošního roku. Jak to přesně bude s novým obsahem pro již ostřílené veterány z řad PC hráčů, není úplně jasné, ale vše by mělo být zcela zdarma v rámci některého z obřích patchů.

Takže si tuto novou verzi užije snad opravdu každý. I my v redakci se už nemůžeme dočkat, až se nám hra dostane do „pracek“, abychom vám mohli zprostředkovat naše pocity a dojmy v recenzi.






CGwillWin