Worlds of Magic

Worlds of Magic - recenze
Worlds of Magic - recenze
10:01, 04.05.2015

V dnešních počítačových hrách je tahových strategií jako šafránu. Zvlášť těch skutečně ze staré školy, jako Warlords nebo Heroes of Might and Magic. Přeci jenom, požadavky hráčů se posunuly trochu jinam (nechci rozebírat, zda je to dobře nebo ne). Přesto se však čas od času ještě nějaká ta výjimka z pravidla najde, za všechny zmíním například Warlock II: The Exiled. A když už to nejde jinak, vypomohou prostřednictvím Kickstarteru i samotní hráči, tak jako tomu bylo například u dnes recenzovaného titulu – Worlds of Magic. Nabídli vývojáři ze Wastelands Interactive za vybrané peníze (takřka čtyřicet šest tisíc liber, což je v přepočtu nějakých 1,8 milionu korun) odpovídající protihodnotu?

Počáteční pomatení

Ze začátku vše vypadá nadmíru pozitivně. Chybí sice jakákoliv konkrétní příběhová kampaň, k dispozici je pouze hra proti počítači (ať už rychlá nebo detailněji nastavená), nemlich to samé v multiplayeru a aréna, tedy čistě boj na bitevním poli. Ale to příliš nevadí, neboť možnosti nastavení jsou skutečně masivní.

Ze všeho nejdříve musíte vytvořit svět, v němž se budete pohybovat. Na výběr máte z rovné sedmičky herních prostředí jako jsou zem, vzduch, ráj, oheň a podobně. A nemusíte vybírat jenom z jedné, klidně i víc, přechází se mezi nimi pomocí speciálních portálů. Pak následuje vaše frakce, chcete-li rasa. Opět se těšte na docela široký seznam – Orkové, Lidé, Elfové, Nemrtví, Trpaslíci,... každý se svými výhodami a nevýhodami. Jako poslední přichází na řadu váš hrdina (dalo by se říci také velitel), nováčci mají na výběr z přibližně desítky předdefinovaných typů. Je tedy pravda, že příliš nedává smysl, že můžete zvolit kohokoliv, tedy například i naprosto nesmyslné kombinace jako lidskou rasu a nemrtvého kouzelníka, ale dejme tomu.

Klik pro zvětšení (Worlds of Magic - recenze)

Matadoři však raději zvolí tvorbu hrdiny plně ve své režii. Jako první vybíráte kouzelnické disciplíny, jenž určují vám přístupná kouzla.. Počet odemknutých rovnou od začátku se pak odvíjí od toho, kolik bodů jste do dané disciplíny investovali. Jakmile tohle všechno máte nastaveno, můžete si směle nechat vygenerovat herní svět.

Tajuplné strasti herního světa

Vlastníte jedno město, malou armádu a koukáte, co všechno tak během toho prvního kola zvládnete. Je toho překvapivě dost. Začnete stavět několik budov, případně jednotek, rozdělíte místní obyvatele na farmáře/výzkumníky/řemeslníky, odstartujete výzkum dalších kouzel (tedy těch, které jste si nezvolili při tvorbě hrdiny) a už třeba i pomalu prozkoumáte okolí.

Možná to zní dobře, má to však spoustu velkých ale. To první a rovnou dosti zásadní – všechny frakce fungují ale úplně stejně. Je jedno, jestli hrajete za děsivě namakané Orky nebo smrdící Nemrtvé, všichni mají naprosto stejné budovy a jednotky (pochopitelně až na názvy a vzhled). Ať už tedy zvolíte kohokoliv, budete hrát pořád stejně. Což je bezesporu obrovská škoda, alespoň drobné úpravy by nevadily. Co nevadily, byly by žádoucí!

Města se sice prostřednictvím populace postupně rozrůstají, na jejich vzhled to však nemá absolutně žádný vliv. Jejich hranice totiž zůstávají stále stejné a tak pokud chcete zabrat jiné území bohaté na suroviny, musíte chtě nechtě založit nové město. A tak pořád dokola. Jediným zajímavějším prvkem je míra spokojenosti obyvatel daného města (jak tomu je například u série Total War), která je však bohužel pro každé město separátní a navzájem se nijak neovlivňují, tudíž nikdy nestojíte proti reálné hrozbě obří rebelie.

Stejně tak není příliš dobře řešeno ani samotné hraní. Valnou většinu času totiž strávíte bojem proti náhodně generovaným skupinkám různě silných nepřátel schovávajících se v nejrůznějších budovách. Díky rozsáhlé a bohužel nutno dodat nikterak zajímavé mapě (protože jednotlivá herní prostředí jsou úplně stejná až na drobné úpravy textur) je totiž spíše výjimkou, když narazíte na nepřátelskou frakci. Zvlášť, pokud hrajete proti umělé inteligenci, s níž jsem za celou dobu recenzování bojoval pouze jednou a to když na mě poslala jednu nejlevnější jednotku coby... já vlastně ani nevím, co to mělo představovat. Průzkum? Pochopitelně, tohle všechno jde uzpůsobit, tedy zvolit nejmenší svět, jedno prostředí a co nejvíce hráčů, ale myslím si, že když už se jedná o jeden ze zajímavých prvků Worlds of Magic, očekávání byla vyšší.

Takže je to jasné, bojujeme proti náhodným hlídkám v náhodných objektech na mapě. Tyto boje pochopitelně mají smysl, neboť tím jednak zvyšujete zkušenosti jednotek vaší armád a také si zpřístupňujete nejrůznější bonusy – portály do dalších herních prostředí, více zkušeností, odhalení větší části mapy, atp. Menší problém však je, že protivníci jsou skutečně generování náhodně, tudíž se klidně může stát, že ve vašem okolí budou samí Démoni, Arcimágové a podobná těžkotonážní verbeš a vy máte docela dost velký problém.

Ale třeba taky ne, to taky záleží na volbě frakce. Nemohu se totiž zbavit pocitu, že za některou je hra poměrně těžká, zatímco za jinou je až tragicky jednoduchá. Dám příklad. Orkové nemají k dispozici žádné střelecké jednotky, pouze ty na blízku. Tudíž hraní za ně není žádná sranda, taky vzhledem k tomu, že základní nepřátelské jednotky jsou zhruba stejně kvalitní a vydrží stejný počet zásahů. Útoky na silnější nepřátele se pak mění doslova v peklo.

Teď si vezměte druhou stranu mince, Elfy. Mají od začátku střelecké jednotky a také druidy, kteří dokáží ostatní léčit. A když si tak rychle zhodnotím své dojmy z hraní... Inu, takřka cokoliv, co se mi postavilo do cesty, jsem během jednoho až dvou kol rozstřílel. Nutno dodat, že bez problémů. Jinak řečeno se tedy snažím říci, že si myslím, že jednotlivé frakce nejsou dost dobře vyvážené. Protože ty střelecké drtí ty ostatní možná až moc. Třeba se mýlím, třeba je to jen můj pocit, ale chci to zmínit.

Nepříjemné masařky

Čímž se rovnou přesouváme na bojiště. Kohokoliv, kdo kdy hrál nějakou tahovou strategii nemůže naprosto vůbec nic překvapit. Rozmístíte své jednotky ve startovním poli a pak se postupně střídáte se svým soupeřem. Hýbete s nimi, sesíláte kouzla (ať už jednotlivých jednotek či rovnou vašeho hrdiny), případně útočíte. Nic světoborného, přesto bez problému fungující. Je však škoda, že podobných kvalit nedosahuje prostředí, v němž se boj odehrává. Sice se na něm čas od času objeví nějaké ty překážky, jako například kameny nebo spadlé kmeny, ale jinak vypadá pořád stejně. Vlastně se dá přirovnat k „hlavní mapě“ s městy a armádami, stejně unylé.

Mimochodem, vzpomínáte na piplání vašeho hrdiny? Určitě ano, takže bych vám asi měl říci, že jej nikdy neuvidíte. Na bojišti totiž není, místo toho se jeho kouzla sesílají z okraje bojiště, kde se prostě a jednoduše „zhmotní“ z oranžového kruhu. Naštěstí se to netýká ostatních hrdinů, které si lze buď najmout nebo se k vám náhodně přidají, přesto tohle rozhodnutí docela nechápu. Závěrem dodám, že hrdinům lze přidávat také kvalitnější vybavení, jenž získáte buď po úspěšné bitvě nebo si ho ukováte sami.

Nepříjemné masařky

Autorům se bohužel nevyhnuly ani nejroztodivnější chyby. A že jich tedy je. Například se dost často zasekává celá hra. Zatímco zvuk jede bez problémů dál, nejde na nic kliknout. Nezbývá tedy nic jiného než hru vypnout a zase zapnout. Tohle se mi stalo minimálně patnáctkrát a jistě nemusíme dlouho debatovat o tom, jak otravné to je. Dost často taky nenačítají textury mapy, především té na bojišti.

Bohužel však ani to není všechno. Rozhodl jsem se, že si spustím novou hru, za Elfy, když už to mám tak trochu v ruce. Měl jsem štěstí, chyby se mi vyhýbaly, dobré dvě hodiny jsem odehrál. Ovšem pak to přišlo. Přitáhl jsem se svoji armádou k dávno opuštěné knihovně, kterou bránil pouze starý mnich a jeden voják s píkou. Podle ukazatele pro mne nepředstavovali žádnou hrozbu (konkrétně hra psala „very low“), tak si říkám, že to taky jednou odsimuluji. Díky bohu, že jsem to předtím pro jistotu uložil. Protože automat sice skutečně rozhodl o mém vítězství, na druhou stranu jsem přišel o dobrou půlku armády. Navíc už docela zkušené.

No ale tak co jsem měl dělat. Pokrčil rameny a uloženou pozici načetl. Ale ouha, save je pokažen, načte se mi rozmazaná mapa, žádné jednotky, žádná města. Však se přesvědčte sami na jednom z obrázků.

Pohár přetekl

A právě v tu chvíli mi s celou hrou došla trpělivost. Worlds of Magic je vcelku ucházející tahovou strategií, pokud se tedy všechno tak říkajíc sejde a proti sobě stojí vyrovnané frakce na vcelku vyrovnané mapě. Jenže ani v tu chvíli si nemůžete být jistí, zda vás náhodou nezastaví nějaká ta chybka, podobně jako mě. Jakmile autoři tyto a další bugy opraví, nemám problém hodnocení o něco zvednout, ale v současném stavu? Ani omylem.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Playman

(@_@;)
35%