Do akej miery by sa hry dali považovať za umenie? Určite by išlo v súčasnosti aplikovať tento pohľad na väčšinu AAA hier za neskutočné rozpočty, z ktorých by dokázala vyžiť nejedna krajina tretieho sveta. Čo ale majú robiť indie vývojári na voľnej nohe, ktorí nemajú dostatok financií a za chrbtom im nestojí žiadny producent v koži leva schopný sa biť za každý ich nádych? V tom prípade začne slovo umenie dostávať milión podôb a rovnaký počet foriem. Práve v tom momente sa zrno oddelí od plevu a kvalitné nápady od tých nepodstatne tuctových a neoriginálnych. Toto rozhodne platí pre autora menom Joost van Dongen, ktorý už vo svojom mladom veku dokázal svoju genialitu projektami ako Sword a Soldiers či De Blob. Jeho aktuálnou hrou, ktorá dorazila v edícii Plus na Nintendo 3DS, je Proun.
Ten vyšiel už v roku 2011 na stolné počítače a dokázal z jedného nápadu vyťažiť portovanie na mobilné platformy a nakoniec aj na samotnú handheld scénu. Žánrovo ide o závodnú arkádu, kde človek vodí guľôčku po potrubí v snahe nenarážať do prekážok. K tomu mu je poskytnuté ovládanie po vlastnej ose a samozrejme schopnosť konať vo vysokej rýchlosti. Punc závodnej hry následne Proun získava vďaka pretekaniu s ostatnými guľôčkami na dráhe, či presnejšie na dráhach. Toto všetko stručne vymenované vám asi ťažko dáva nejaký pocit umeleckej hry, o ktorých som sa zmienil na začiatku. Podstatným je však samotný art akéhosi moderného digitálneho umenia dvadsiateho storočia.
Predstavte si tenký drôt, ktorý sa vinie v neskutočných špirálach a vytvára spletité a surreálne obrazy v 3D priestore. Po tejto dráhe sa hráč rúti vysokou rýchlosťou v snahe nájsť tú správnu cestu medzi prekážkami a čo najmenej chybovať. Chyba sa rovná stratu tempa a rovnako stratu toho harmonického pocitu z jazdy po špirálach. Tento jednoduchý nápad prekvapivo funguje aj na pozadí jednotvárnej elektronickej hudby a obsahuje efekt snahy prekonať svoje rekordy. Proun + je možné ovládať akcelerátormi u 3DS-ka, ale ak dávate prednosť klasickej forme hrania, sú vám k dispozícii jednak analóg a samozrejme aj tlačidlá R a L. A čo by to bolo za závodnú arkádu, ak by ste si nemohli aktivovať nejaké to okamžité zrýchlenie?
Menu je rozdelené do piatich modusov, ktoré spoločne obsahujú takmer stovku unikátnych tratí či umeleckých obrazov. Každú z nich si môžete prejsť jednak v relaxačnom tempe bez súperov ale samozrejme aj v napínaných pretekoch bez istého konca. Prítomnosť online štatistík je potom tým správnym hnacím motorom sa ku Proun + vracať aj po hodinách hrania.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.
Recenzovaná verze: Nintendo 3DS