recenze
Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments
Sherlock Holmes: Crimes & Punishments
20:38, 10.10.2014

Populárna literárna postava od autora Arthura Conana Doyla - Sherlock Holmes bola a trúfam si tvrdiť, že vždy bude synonymon dokonalého detektíva. K Sherlockovi neoddeliteľne patria postavy ako doktor John Watson, pani Hudsonová a samozrejme brat Sherlocka - Mycroft Holmes. Hlavným miestom pôsobnosti detektíva je Londýn a jeho blízke okolie, každopádne to neznamená, že Holmesovu prítomnosť si na špeciálnu žiadosť nevyžiadajú aj iné oblasti a krajiny. Väčšina prípadov Sherlocka Holmesa začína príchodom inšpektora Lestrada na polupárnu adresu Baker Street so zúfalou prosblou o pomoc a so zdanlivo nevyriešitelným prípadom. Presne v tento okamih vstupuje na scénu samotný Sherlock, aby dokázal, že aj ten najzvláštnejši, zdánlivo neviriešiteľný prípad má svoje logické vysvetlenie.

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Posledné roky nám televízia ponúka na Sherlocka trošku odlišný, akčnejší pohľad, ku príkladu seriálový Sherlock Holmes (Sherlock) je zasadený do Londýna súčastnosti v podaní herca Benedicta Cumberbatcha (Star Trek: Do temnoty), rolu doktora Watsona si zahral populárny herec Martin Freeman (Bilbo z filmovej série Hobbit). Ďalší príklad úpravy Sherlocka pre aktuálnu dobu sme zaznamenali Hollywoodskou verziou Sherlocka v podaní charizmatického Roberta Downey Jr. (Sherlock), a Jude Lawa (Watson), kde bol detektív vykreslený viac-menej ako akčný hrdina a film obsahoval obrovské množstvo "waw" efektov.

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Prečo ten rozťahaný úvod? Je to jednoduché, v recenzií samotnej hry sa budem snažiť vysvetliť prečo moje prvé pocity z hry neboli zrovna nadšené, hlavne čo sa týka spracovania hlavných postáv ale tieto pocity sa hraním a poznávaním charakterov pomerne rýchlo vytratili. Sherlock je v hre Crimes & Punishments vyobrazený ako dokonalý britský gentleman, jednoducho tak, ako si ho predstavoval samotný spisovateľ, keď tvoril jeho charakter na písacom stole. Sherlock a Watson sa chovajú za každých okolností noblesne a potrpia si na zdvorilosti, pričom tento duet (občasný duel) dokonale podtrhuje originálny dabing so znateľným britským akcentom. Dokonca som si nemohol nevšimnúť, že osoby, ktoré stretnete cestovaním po rôznych častiach Anglicka disponujú rôznym britským akcentom a tento fakt zdôrazňuje výbornú atmosféru, ktorú hra ponúka.

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Hra Sherlock Holmes: Crimes & Punishments vznikla rukov štúdia Frogwares Games, ktoré má s licenciou bohaté skúsenosti a rozhodne nieje na poli adventúr nováčikom, (Frogwares Games) preto fanúšikovia očakávali od hry kvalitné pokračovanie s výborným príbehom a o kus lepšou hrateľnosťou. Skvelá grafika bola tiež jedným s prísľubov vývojárov a tak sa rozhodli pre využitie populárneho Unreal Enginu III, ktorý osobne nemám moc v láske ale v hre Crimes & Punishments vyznieva náramne, grafika je plynulá a upravená do najmenšieho detailu (hlavne interiéri), jediným nedostatkom grafiky mi prišiel pomerne odfláknutý motion capture tváre postáv, ktorý by si rozhodne zaslúžil v tomto žánre vačšiu pozornosť. Tváre vedľajších postáv hodnotím ako priemerné, ba až podpriemerné (inšpektor Lestrade), hlavné postavy sú spracované pomerne pekne. Každopádne od next-genovej verzie hry by som čakal trošku viac, hlavne keď porovnáme zatial dostupné animácie tvárí na next-gen platformu. Keby som sa snažil byť až príliš konkrétny, animácie tváre mi prídu slabšie ako v titule L.A.Noire.

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Ale poďme na to dôležité... vačšina hráčov adventúr nerieši grafickú stránku hry ale jej hrateľnosť, náročnosť hádaniek a predovšetkým príbeh. Všetky tieto zložky hry sú pomerne na vysokej úrovni, určite by som asi vyzdvihol príbeh, ktorý je netradičný a ponúka šesť samotných príbehov, ktoré fungujú samostatne ale aj ako celok.

Hrateľnosť je jednoduchá a presne taká akú by ste od adventúry očakávali. Vašou úlohou je konverzovať s postavami, prehľadávať okolie a riešiť hádanky. Vašou devízov sú dve schopnosti ktorími Sherlock disponuje, jednou je predstavivosť a druhou Holmesov šiesty zmysel. Dôležité je taktiež spomenúť dve varianty pohľadu a to klasicky z pohľadu za chrbtom alebo z vlastného pohľadu, avšak podotýkam, že pohľad za postavou mi prišiel nehrateľný a tak som hral celú hru z vlastného pohľadu.

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Predstavivosť v mnohích prípadoch dopĺňa Sherlockove dedukcie a v rôznych miestach dopĺňa chýbajúce predmety, naopak šiesty zmysel zvýrazňuje skrité predmety, ktorích by ste si za normálnych okolností anilen nevšimli.

Hádanky v hre sú jednoduchšie ako ich poznáme z minulých dielov poprípade zo starších adventúr. Sú prispôsobené širokému publiku a vo vačšine prípadov netvoria neprekonateľnú výzvu - sú tak akurát.

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Hrateľnosť je neustále doplňovaná množstvom minihier, ktoré v hre figurujú ako napríklad vypáčenie zámku, rozbor krvy, hľadanie zaujímavých pasáží v knihách, rozne pokusy, duel v páke ba dokonca akčnejšie scény v podaní streľby alebo pastného súboja. Minihry sa mi osobne páčili ale majú jeden obrovský problém, myslím si, že v hre niesú dostatočne vysvetlené a občas len tápete, čo máte vlastne v danú situáciu vlastne robiť.

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Príbeh je veľmi netradičný a núti ma myslieť si, že pôvodný zámer s hrou Sherlock Holmes: Crimes & Punishments bol epizodický ale nakoniec si to vývojári pravdepodobne rozmysleli. Prečo epizodický? Hra vo svojej podstate ponúka šesť samostatných príbehov (prípadov), ktoré sú od seba diametrálne odlišné. Niektoré pojednávajú o klasickej vražde, niektoré o nepochopitelnej záhade alebo lúpeži, preto budete riešiť prípady zmiznutého vlaku alebo vraždy v kúpeloch.

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Epizodický formát hry je dvojsečný - niekto ho víta, niekto odsudzuje. Pravdou je, že hra vám v tomto formáte neponúkne celistvý zážitok z hry ale rozkúskuje ho, druhá strana mince je, že vám vlastne hra ponúkne šesť príbehov a každý z nich, môže byť zakončený viacerími koncami. Týmto sa dostávame ku ďalšiemu pilieru hry a to k dedukciám.

Dedukcie v hre slúžia ako prehľad vašich získaních indícií a dôkazov a na základe vašich dedukcií (Ferko mal dôvod zavraždiť babičku/Ferko nemal dôvod zavraždiť babičku) sa vytvorí sieť, ktorá vám vo finále vypľuje hlavného podozrivého. Všetko ale zavísí na vás a je to len o tom, čomu veríte a čomu nie.

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Hra bohužial trpí aj nedostatkami, nieje ich moc ale spomenieme si tie najhlavnejšie a najotravnejšie.

Osobne som bol najviac znechutený umelou inteligenciou vašeho partnera doktora Watsona a dokonca sa mi nieraz stalo, že kvôli tejto chybe som musel reštartovať hru. O čom presne hovorím? V niektorích častiach hry vás Watson ochotne nasleduje pri vašich cestách, problémom je, že niekedy vás nasleduje až tak ochotne, že vám zatarasí cestu späť, z ktorej nieje úniku. Občas som z tejto pasce vykorčuloval jednoduchým chodením po miestnosti a dúfal, že sa pán Watson láskavo pohne a nechá ma pokračovať, niekedy je ale bohužiaľ tvrdohlavý...

Za ďalši nedostatok považujem obrovské zjednodušenie hry v podobe prezradzovania správnosti vašej voľby. Po každom odohranom prípade si môžete overiť správnosť vašich krokov a jednoducho zopakovať záverečnú dedukciu završenú teraz už konečne správnou voľbou.

Tento nepriami "cheat" sa vyskytuje aj pri samotnom riešení prípadu a to vo chvíľach keď kontrujete vypočúvanej osobe nejakým argumentom, zvolíte nesprávny a ejha... nič sa nestalo... hra vás len upozorní aby ste zvolili správnu odpoveď = boriiiiiing!

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: Crimes & Punishments)

Takže si to zhrnieme, hra disponuje nádhernou grafikou, ktorá je poháňaná populárnym Unreal Enginom III. Príbeh nám ponúka šesť samostatných prípadov s rôznymi koncami a príjemnou hrateňosťou. Všetko je krásne uhladené v anglickom štýle a ponúka výborný dabing, ktorý podtrhuje celkovú atmosféru. Pri bližšom pohľade ale narazíte na pár zbytočných technických nedostatkov a pomerne nepochopiteľných funkcií hry, ktoré ale nemusíte(aspoň pri záverečnom sumáre prípadu) využívať.

Po hre Sherlock Holmes: Crimes & Punishments odporúčam siahnuť hráčom, ktorí nemajú príliš skúseností s týmto žánrom a radi by ho vyskúšali. Doslovne by som túto hru nazval základnou školou adventúr a to práve kvôli tomu, že ak nechcete tak vám hra nedovolí spraviť nesprávne rozhodnutie. Nadruhú stranu hru môžem doporučiť aj skalným fanúšikom adventúr ale iba v prípade, že udržia svoju zvedavosť na uzde a nebudú využívať herné nápovedy.

Ak ste sa v mojich posledných riadkoch nenašli, siahnite radšej po inom titule. Prajem príjemnú zábavu a správne rozhodnutia bez nápoved;-)

Recenzovaná verze: PS4

DOBRÉ
70%
CZECHGAMER
Hra Sherlock Holmes: Crimes & Punishments je titul, ktorý ponúka presne to čo od neho čakáte ale to iba za predpokladu, že ste milovníkom adventúr alebo vás aspoň žáner adventúr láka. Čo sa týka ostatních hráčov, doporučujem porozhliadnuť sa po inom titule.

CGwillWin