Destiny - časť prvá: nesúď deň pred večerou

Destiny - časť prvá: nesúď deň pred večerou - recenze
09:31, 17.09.2014

Aktuálne konzolová komunita skloňuje slovo Destiny vo všetkých pádoch a to pozitívne aj negatívne. Dnes sa spolu pokúsime pozrieť na tento kolos, ktorý pre spoločnosť Activision znamenal nemalú investíciu (500 mil. dolárov).

Klik pro zvětšení (Destiny - časť prvá: nesúď deň pred večerou - recenze)

Za hrou Destiny stojí skúsené štúdio Bungie, ktoré je v posledných rokoch spojované predovšetkým s Microsoftom a ich veleúspešnou sériou Halo, ktorá sa po celom svete pyšní obrovskou obľubou. Bungie sa ale nechalo počuť, že už roky túži vytvoriť niečo mimoriadne, nové, proste niečo, čo videoherný priemysel ešte nevidel. Tento nápad nakoniec vyvrcholil osamostatnením študia Bungie od Microsoftu, postúpení značky Halo štúdiu 343 Industries a nakoniec podpisom zmulvy s vydavateľom Activision. Po deviatich rokoch spojených so značkou Halo (2001-2009) štúdio začalo pracovať na svojom vysnenom projekte, ktorý nám 09.09.2014 priniesol na pulty našich obchodov hru Destiny.

Či sa vývojárom podarilo vytvoriť niečo revolučné zatial netušíme, každopádne hra Destiny je výborne hratelná FPS akcia, kombinovaná s RPG a aby toho nebolo málo, tak celá hra je radená do MMO žánru. Že si toto kombo nedokážete vôbec predstaviť? Pri oznámení hry sa mi hlavou preháňali podobné myšlienky. Ak by som mal hru prirovnať k existujúcim hrám tak sa jednoznačne jedná o mix Halo (prvky FPS) a Diablo (RPG prvky, dungeony, výstroj postavy) alebo jednoducho k titulu Borderlands.

Tak dosť bolo teórie vrhnime sa na samotnú "recenziu" hry, vopred chcem upozorniť, že recenzia nebude zakončená klasickým číselným hodnotením a bude rozdelená do viacerích častí, ktoré vám prinesiem v nasledujúcich mesiacoch. Osobne si myslím, že zrecenzovať tento kolos za pár dní a zakončiť ho číselným hodnotením je absolútny nezmysel, preto si len popíšeme, čo vám Destiny pri svojom zrode ponúkne a či je to pre vás tá pravá investícia. Poďme na to...

Moje prvé zoznámenie s hrou Destiny prebehlo vo verejnom betatestovaní, ktoré ste si mali možnosť zahrať od 17 - 28 júla (červenec) tohoto roka. Finálny produkt sa od testovanej verzie vôbec nelíši a tak sa dá hovoriť o tom, že sme vlastne testovali finálny produkt. Hra vás po nie príliš vydarenej kustomizácií postavy obmedzenej iba na tvár vašeho hrdinu, rasy, pohlavia a povolania okamžite vrhne do akcie v podobe približne pol hodinového tutoriálu, kde sa zoznámite s druhou hlavnou postavou celej hry - Ghostom (to je to malé hovoriace svetielko, ktoré vás po celú hru bude sprevádzať) a zasvetí vás do základov hry.

Rasa vašeho hrdinu nemá vplyv na hrateľnosť a má len kozmetický charakter, čo mňa osobne trošku zamrzelo, vedel by som si predstaviť nejakú špeciálnú vlastnosť pre každú rasu, ktorá by aspoň čiastočne ovplyvňovala hrateľnosť za danú rasu. Výber rás sa dá v jednoduchosti bagatelizovať nasledovne - človek, robot, elf ale samozrejmä okrem človeka majú rasy prirodzene honosnejšie pomenovania.

Exo je robotická a bojuchtivá bytosť, ktorá bola vytvorená na motívoch terminátora, Master Chiefa z Halo ba dokonca sa tvorcovia nechali inšpirovať fenoménom zombie.

Ďalej tu máme rasu Awoken, ktorej sa najviac podobajú asi klasický fantasy elfovia, je to rasa plná tajností, intríg a vznešenosti. Osobne si myslím, že v hre Destiny zohrajú nemalú úlohu.

No a poslednou do trojice zostáva klasika a to je samotný človek (Human), ktorý to v tejto hre nemá jednoduché, celý svet bol kolonizovaný mimozemskou civilizáciou a jediné čo ludí chráni od absolútneho vyhynutia je obrovská guľa zvaná Guardian, ktorá chráni posledné ľudské mesto pred absolútnou skazou. Ľudia síce v Destiny tvoria menšinu ale celkový dojem je z nich najpríjemnejší a to práve pre pocit, že naozaj za niečo bojujete a máte dôvod byť hrdinom.

Ďalej je potrebné zvoliť si vaše povolanie, ktoré definuje váš spôsob hrania po zbytok hry. Vyberať môžete z povolaní Hunter, Warlock a Titan, pričom sa jedná vlastne o obdobu mága, lukostrelca a bojovníka, každopádne v hre Destiny nieje rozdiel až tak markantny. Každy z nich môže použivať rovnaké zbrane podľa vášho výberu a líšia sa len v schopnostných stromoch (každá postava disponuje dvoma) a špecialnych útokoch. Popisovať jednotlivé schopnosti nemá význam a je rozhodne dôležité si ich odskúšať v boji, niektoré sú lepšie pre PVE (player versus enviroment) a niektoré zasa PVP (player versus player).

Nové schopnosti a levely získavate klasickým RPG spôsobom a to získavaním skúsenostných bodov EXP. Maximálny level, ktorý je možné získať za pomoci EXP je level 20, každopádne týmto levelom hra nekončí, ba naopak práve v tento moment začína tá správna zábava. Do levelu 20 hráčova výbava obsahuje jeden z troch primárnych statov a to - intelekt, silu a disciplínu. U každej triedy má tento stat iný účinok ale vo všeobecnosti sa jedná o zrýchlenie cooldownou pre jednotlivé špeciálne skilly vašej postavy.

Levelom 20 hra nekonči, naopak stáva sa atraktívnejšou. Výbava zprístupní nový stat -Light, ktorú je možné získať z misií a dungeonov na vyšších obtiažnostiach. Light stat v tento moment nahrádza EXP body a vaše levelovanie môže pokračovať až do levelu 30. V tomto prípade sa už nejedná o bezduché vybíjanie stoviek príšer, ktoré vám zaručí tak či onak postup na ďalšiu úroveň. Pri získavaní Light statu je potrebné mobilizovať vašu skupinu a bojovať o každý kúsok výzbroje v rôznych herných režimoch, ktoré hra ponúka.

Celkovo hra pôsobý príjemne, hrá sa skvele, vypadá nádherne a prísľub budúceho obsahu je prinajmenšom pôsobivý, nadruhú stranu hra nieje pre každého a štartovný obsah hry je podľa niektorích názorov až zarážajúco chabý. Asi ako od každej kvalitnej recenzie, očakávate verdikt, ktorý vás presvedčí o kúpe/nekúpe hry. V prípade Destiny to zatial môžeme zhrnúť nasledovne: Destiny nieje rozhodne pre každého, ostatne o tom sme sa presvedčili pri prvých unáhlených recenziách a názoroch hráčov, ktorí jednoducho nepochopili celý systém hry postavený na základných princípoch hier ako World of Warcraft, Lineage a podobných MMO RPG tituloch. Vývojári do hry budú postupne pridávať obsah a prísľub 10 ročnej podpory hry hovorí sám za seba. Destiny taktiež nieje žiaden oskarový titul, ktorý vás dostane príbehom, tu tvoríte príbeh sami s vašimi priateľmi a tieto zážitky sú v mnohích prípadoch intenzívnejšie ako tie preddefinované, preto ak ste hráč samotár od Destiny rozhodne dajte ruky preč. Jediná otázka, ktorá stále visí vo vzduchu je tá, akým spôsobom a za akú cenu bude Bungie pridávať obsah do hry, na tejto otázke stojí celá budúcnosť hry Destiny.

V nasledujúcich mesiacoch vám prinesiem recenzie jednotlivých častí hry, pretože sa jedná o vyvíjajúci sa kolos nieje možné hodnotiť hru jedným dychom. Je potreba oddeliť jednotlivé zložky hry a spraviť si v nich jasno. Očakávajte recenzie PVE časti, PVP časti, nového obsahu a za pár mesiacov aj finálny verdikt, ktorý verím že nesklame.

Destiny je hra, ktorú budete od začiatku milovať alebo nenávidieť. V prípade, že máte radi lineárne hry s koncom od Destiny dajte ruky preč, ak ste hráč, ktorý je schopný vydržať pri hre roky Destiny je to pravé orechové. Obsah hry bude narastať a jedinou podstatnou otázkou je, ako sa Activision/Bungie postavý ku komunite. Destiny zatial za web Czechgamer ponecháme bez hodnotenia.