akce
rozhovor
GDC14: Tobii EyeX - Oči jako brána do budoucnosti

GDC14: Tobii EyeX - Oči jako brána do budoucnosti
GDC14: Tobii EyeX - Oči jako brána do budoucnosti
15:35, 12.08.2014

Přicházím k jednomu ze stánků na letošním kolínském GDC, kde dostávám možnost si zahrát jakousi mě neznámu RTS, ale cosi je na ní podivného: část obrazovky, na kterou koukám, je vždy zakrytá nějakým kruhem. Naštěstí ke mně přistupuje slečna, která má stánek na starosti, a zasvěcuje mě do problému.

Představuje mi technologii Tobii EyeX, technologii, díky které můžete ovládat počítač pouhým pohledem. RST přes Tobii ale není to nejzajímavější, co tady mají. Proto přecházím k vedlejšímu stolu, kde si nechávám nakalibrovat software na moje oči a pouštím se do hraní ne úplně nejlépe vypadající, ale přesto velmi zajímavé hry Son of Nor.

Son of Nor totiž nabízí unikátní herní zážitek – při hraní totiž nemusíte myší ani hnout, vše obstarají vaše oči. Ovládáte totiž mága se schopností telekineze a i když se celá hra odehrává v poušti, je to pastva pro oči. Kam se podíváte, vidíte totiž jedno velké hřiště pro vaše telekinetické schopnosti. Stačí při pohledu na kámen stisknout tlačítko myši, a už levituje vysoko nad zemí. Podívejte se na nepřítele, stisknete levé tlačítko a vystřelíte tím kámen jako z praku. Pokud ale ve okolí žádné kameny nejsou, dlouhý upřený pohled na nepřítele jej promění v písek.

Klik pro zvětšení (GDC14: Tobii EyeX - Oči jako brána do budoucnosti)

Ne všechno se ale dá zabít. Dostávám se před skálu, na kterou nemůžu vyskočit, ale to opět není problém. Stačí upřít pohled na zem a písek se z okolí automaticky nahrne na jedno místo a vytvoří tak kopec, ze kterého si můžete přelézt na skálu a směle pokračovat dál.

Po chvíli ale přenechávám otěže telekineze někomu jinému, ale stánek neopouštím. Tato technologie přece stojí alespoň za malý rozhovor.

Jak systém funguje?

Jde vlastně o skupinu senzorů, kterou připojíte ke svému počítači, a díky tomu může počítač zjistit, kam přesně se na obrazovce díváte. Celé to funguje na principu infračervené technologie, která snímá odrazy vašich očí a podle nich vypočítá, kam se přesně díváte, a pak to může použít na různé věci ve hře. Řekněme třeba že hrajete fotbal a střílíte penaltu, tak místo toho, abyste se dívali doleva a stříleli doleva, tak se díváte doleva a střílíte doprava, abyste zmátli brankáře. Podle toho, kam se koukáte, tak se hra mění své chování a může ovlivňovat více svých prvků.

Klik pro zvětšení (GDC14: Tobii EyeX - Oči jako brána do budoucnosti)

S jakými všemi zařízeními je EyeX kompatibilní?

Technologie se dá použít mnoha způsoby, ale pro hráče se zatím zaměřujeme pouze na počítače, protože tam je možné největší uplatnění na trhu. Zatím máme jen několik partnerů, jako jsou například tvůrci hry Son of Nor, kterou si tady můžete zahrát. Son of Nor je od studia STILLALIVE, která má náš developer kit, takže do své hry implementoval podporu EyeX, ale brzy si budete přes EyeX zahrát třeba StarCraft, nebo Dotu a další. Ale naše technologie je kompatibilní i třeba s Windows 8. Můžete pomocí pohybu očí například označovat soubory nebo přepínat různá okna pouhým pohledem.

Vaše technologie se ale dá použít například i v medicíně.

Samozřejmě, Tobii se snaží angažovat se všude, kde je možné využívat eyetracking. Asistivní technologie jsou jednou z možností, kde je to možné. Bude to velmi užitečné pro lidi, kteří se nemohou hýbat, například po mrtvici nebo autonehodě. Jak to ale bude přesně fungovat, to záleží na potřebách developerů. Náš developer kit prodáváme za 70 eur a každý jej může použít k tomu, k čemu potřebuje, může si přidat své vlastní funkce.

Například mrkání místo tlačítek myši?

Mrkání místo tlačítek myši není úplně rozumné, protože pro člověka je mrkání přirozený pohyb, který musíme provádět, abychom si navlhčili oči. Normálně doporučujeme používat naši technologii jako třetí zařízení, společně s myší a klávesnicí, ale to samozřejmě záleží na developerech.





CGwillWin