retro
The Neverhood

The Neverhood - retro
The Neverhood - retro
14:35, 13.04.2014

Snad každý si v dětství rád hrál s plastelínou. A každý (alespoň tady na Czechgameru) si rád zahraje nějakou hru. A co takhle celá hra udělaná z plastelíny? To je pak vražedně zábavná kombinace.

Na světě se občas objeví člověk s pěkně bláznivým nápadem, který se mu náhodou podaří proměnit ve skutečnost a vydělá na něm nějaký ten simoleon. Ve světě her je to například Doug TenNapel. Že jste o něm nikdy neslyšeli? Není divu, hry přece nejsou Hollywood, abychom znali každého, kdo se kolem nich mihne. Nicméně za TenNapelem už stojí pěkná řádka projektů, ze kterých vtipné a kreativní zpracování doslova srší.

Jeho odrazovým můstkem byl žížalák Jim, oblečený v robotickém obleku, snažící se zachránit uvězněnou princeznu (je to takový červí Mario). Earthworm Jim se kromě dvoudílné série her dostal i na televizní obrazovky, a teď se dokonce proslýchá o třetím herním pokračování. Ale největší zlom pro TenNapela nastal, jakmile založil vlastní malé studium.

Klik pro zvětšení (The Neverhood - retro)

Tvorba takového díla chce notnou dávku trpělivosti.

A víte, jak se pozná malé studio? Jmenuje se stejně, jako jejich nejslavnější hra. Naštěstí byla point-and-click adventura The Neverhood od studia The Neverhood Inc. zaštítěna mladičkou společností DreamWorks Interactive, založenou nikým jiným, než Stevenem Spielbergem, hledajícím nové tvůrce se zajímavými nápady. Dreamworks v té době sice ještě neměla v přístavu svoji vlajkovou loď Medal of Honor a její přejmenování na EA Los Angeles bylo taky v nedohlednu, ale pro TenNapela to bylo pořád lepší, než jet na vlastní pěst. A tak se mohl svět Neverhoodu pomalu dát do pohybu.

A když říkám pomalu, myslím tím velmi pracnou technologii claymation (z anglického clay animation), což není nic jiného, než jedna z forem stop-motion animace, při které jsou postavy a prostředí zachycovány pohyb po pohybu, obrázek po obrázku, a poté jsou jednotlivé snímky poskládány za sebe do plynulé animace. Tvorba takového díla chce notnou dávku trpělivosti, na stupnici od jedné do desíti by se to pohybovala někde kolem patnáctky, ale jaký pán, takový pes, protože s hraním Neverhoodu to není jiné. Hra vás postaví před nejeden problém, před kterými je dobré zakoupit několik nových klávesnic, neboť jich pravděpodobně pár rozmlátíte.

Čeští literáti z dob minulých by při hraní hry plesali, neboť se charakter hlavní postavy odráží v jeho jménu – Klayman.

Je to již to nějakou dobu, co král Hoborg stvořil svět Neverhood, aby v něm mohl spravedlivě vládnout. Po nějaké době si uvědomil, že to bez poddaných půjde špatně, a tak zasadil Semínko života, ze kterého vyrostl Klogg, první obyvatel právě stvořeného světa. Bohužel, ze všech věcí, které si Klogg mohl z Neverhoodu vzít, si vybral královskou korunu, která kromě neomezené moci dávala Hoborogovi i život. Tato krádež jej přetvořila v ohyzdné monstrum a právoplatný král upadl do nekonečného spánku...

Klik pro zvětšení (The Neverhood - retro)

A když má příběh záporáka a svět na zachránění, tak už mu chybí jen hrdina. Jak jinak než z plastelíny! Čeští literáti z dob minulých by při hraní hry plesali, neboť se charakter hlavní postavy odráží v jeho jménu – Klayman. Klayman je takový americký golem – oba jsou z hlíny, oba byli vytvořeni k boji proti zlu a oba mají rozum houpacího koně. Proto řešení všech hádanek a puzzlů bude na vás a že jich ve hře není málo. Společně s velmi originálním zpracováním, spoustou vtipných gagů a skvělým soundtrackem od Terryho S. Taylora se z hry stává titul, který nesmí chybět na kontě nikoho, kdo to s hraním myslí alespoň trochu vážně.

Laťka byla ale prvním dílem nastavena hodně vysoko a Skullmonkeys změna žánru moc neprospěla.

Na úspěch Neverhoodu se tvůrci pokusili navázat hrou Skullmonkeys, kde se Klayman snaží zachránit další svět. Tentokrát to již nebyla point-and-click adventura, ale spíš platformovka ve stylu Raymana. Laťka byla ale prvním dílem nastavena hodně vysoko a Skullmonkeys změna žánru moc neprospěla, takže se hra stala bezduchou skákačkou. Klaymane, drž se svého kopyta.

Klik pro zvětšení (The Neverhood - retro)

Svoji chybu si TenNapel zjevně uvědomil, ale trvalo mu to nějaký ten pátek. Teprve v roce 2013 totiž přes Kickstarter (služba, kde lidé můžou přispívat na tvorbu nových projektů) začal sbírat peníze na tvorbu nové plastelínové click-and-point adventury zvané Armikrog, která má být duševním nástupcem Neverhoodu. Jestli to tak doopravdy bude, nebo jestli Armikrog TenNapelovým ostatním hrám nebude sahat ani po kotníky, to se brzy dozvíme. Do červnového data vydání to je co by plastelínou dohodil.





CGwillWin