Assassin's creed: Liberation HD

Assassin's creed: Liberation HD - recenze
16:35, 23.03.2014

Liberation HD je jeden z důkazů, že tvůrci her poslouchají své hráče. Rok po vydání hry na PS Vita byly splněna přání fanoušků a přichází upravená verze Liberation pro PC a konzole. Máme být ale rádi?

Když se v roce 2012 dceřiná společnost Absterga Industries s názvem Abstergo Entertainment spojila s se studiem Ubisoft, ve světě nastal veliký boom. Jejich interaktivní titul Liberation pro Animus Omega byl kasovní trhák, takže se studio rozhodlo udělat port pro PS Vita a o rok později i pro počítače, PS3 a a Xbox. A tak jsme se po dlouhém modlení dočkali první hlavní hrdinky ve světě Assassin's creed i na mainstreamových zařízeních.

Klik pro zvětšení (Assassin's creed: Liberation HD - recenze)

Poznáváme tedy Aveline de Grandpré, hlavním postavu a hlavně největší tahák celého Liberation. Neboť tato dcerka ze zámožné rodiny obchodníka pod krajkovými rukávy schovává kromě pěkně nalakovaných nehtů i dvě po assassinsku skryté čepele. Když totiž nenavštěvuje šlechtické bály nebo necvičí na piáno, pobíhá po střechách New Orleans, aby pomáhala všem, kteří jsou vězněni, ať fyzicky nebo psychicky.

Nejdůležitějším novým prvkem hry je totiž možnost převlékat se do různého oblečení.

A tak se vydáváme na cestu za svobodou, kterou započal první důstojník kapitána Edwarda Kenwaye, Adewalé. V Liberation ale místo násilného černocha můžeme hrát za tři různé postavy, nebo to tak alespoň může vypadat. Aveline je totiž mistryně převleků a přísloví „šaty dělají člověka“ by si klidně mohla dát do erbu. Nejdůležitějším novým prvkem hry je totiž možnost převlékat se do různého oblečení, které ale, na rozdíl od ostatních dílů, kde slouží pouze pro krásu, zcela mění schopnosti a možnosti postavy.

Na výběr se nám dostává ze tří různých charakterů – dámy, otrokyně a samozřejmě assassínky. Každá se chlubí párem skrytých čepelí a sličné přičmoudlé tváře, ale to je asi tak všechno, co mají společné. Liší se v odolnosti, počtu zbraní, míře známosti, ale i dostupných misí a sběratelských sad. Z otrokyně se v průběhu hry stane taková parodie na Indiana Jonese, protože aniž by to John Braun zřel, ukradne jednomu otrokáři bič. Hra vás jej donutí použít všeho všudy asi třikrát a jinak je poměrně zbytečný, protože při soubojích je stejně ladnější a rychlejší všechny pobít zbraní, než je ušlehat k smrti. Jeden z mnoha případů nevyužitého potenciálu, což je škoda.

Bohužel, ani zaběhlé principy z předchozích dílů zde nefungují, takže z ladného skákání ze střechy na střechu se stává sbírka volných pádů, doprovázených otravným hekáním hlavní hrdinky. Někdy prostě ženské vzdychání slyšet nechcete. Kromě toho je ve hře víc bugů a glitchů, než abyste neměli chuť vzít skrytou čepel a jít pozdravit pány z Ubisoftu.

Veliké plus ale tvůrci dostávají za propojení s dějovou linií ze současnosti. Abstergo při vydání hry samozřejmě vymazalo všechny zmínky o templářském řádu a ten assassinský se snaží očernit všude, kde může. Proto se do kódu hry nahackovala skupina odkrývačů pravdy zvaná Erudito, která vám (po zabití takzvaného ObčanaE, sloužícího jako vstup do zamčených částí vzpomínek) odhalí, jak to bylo doopravdy. Nicméně těchto momentů je ve hře jen pár, a tak pouze lehce dokreslují příběh, který je jinak nezajímavý a chabý. Časy perfektního osudu Ezia Auditore di Firenze jsou nenávratně pryč.

Sečteno podtrženo, chabá grafika, mnoho chyb, plytký příběh a nevyužití potenciálu strhává Liberation tak nízko, že ani cameo Ratonhnhaké:tona alias Connora Kenwaye, kterého stejně většina fanoušků nemá ráda, nepomůže se vyhrabat nahoru. A fakt, že půlhodinové DLC Aveline k AC IV: Black Flag, pokračující příběh Aveline de Granpré, je lepší, než základní hra, skopává Liberation ze srázu potupy ještě o něco níž.

A tak se největší tahák hry, snědá šlechtična s assasínským logem na korzetu, stává tahákem jediným, a to ještě k tomu ne tak velkým. Jakmile si člověk vyzkouší těch pár nových prvků, co hra nabízí, zjistí, že to vlastně není takové terno a že jej k dohrání hry tlačí jenom úcta k assassinskému řádu. Snad další díl série opustí nudnou Ameriku a budeme moci pobíhat třeba po babylonských zikkuratech nebo japonských pagodách. Změna prostředí je asi jedinou záchranou upadající série, která ještě nedávno diktovala podmínky herního světa.

57%
Liberation HD je pouze nezajímavým rozvířením hladiny vody, které kdysi assassínská značka vládla. Nežli investovat do takovéhle hry, to si raději šetřete na pořádný stroj, který bude potřeba na ohlášené AC Unity, jenž si zjevně přízvisko HD opravdu zaslouží.