retro
Project IGI

Project IGI
Project IGI
00:00, 07.10.2004

Project IGI je akční střílečka, při které budete muset občas použít i mozek. Hra běží na vlastním enginu pojmenovaném TerraForm, který umožňuje vytvořit herní svět o rozloze několika miliónů čtverečných kilometrů. Mapy misí v Projectu IGI mají rozlohu i více jak 20 kilometrů čtverečných a nezapřou tak svého předchůdce v leteckém simulátoru. Když máte zadaný nějaký úkol tak snad vždy víte kde ho máte splnit a na vás už je, jenom jak to udělat. Zkratka ´´IGI´´ znamená: I´m going in.

Příběh - Ve hře se vžijete do role bývalého člena Britské SAS (Special Air Services) Davida Llenevela Jonese, který je specialistou na vojenské operace ve východní Evropě a v Rusku. Zpočátku se příběh hry točí okolo ruského překupníka zbraní jménem Josef Priboi, ale jeho dopadnutím hra zdaleka nekončí. S Priboiem si i v jedné z misí spolu zastřílíte. Čeká na vás dlouhá cesta, na jejímž konci budete muset zabránit jaderné hrozbě, která nepochází odnikud jinud než z Ruska. Klik pro zvětšení (Project IGI)Klik pro zvětšení (Project IGI)

Náplň misí Klik pro zvětšení (Project IGI)- V jednotlivých misích plníte rozličné úkoly, od zničení nosičů protiletadlových raket, nebo nakažení počítačového systému virem, přes lokalizování a následné osvobození vězně až třeba po krádež nepřátelského letadla. A toto nejsou zdaleka všechny úkoly, které budete muset splnit. Ve většině misí totiž nemáte pouze jeden úkol, ale musíte jich splnit více. Jednotlivé mise jsou prokládány briefingy ve kterém se dozvíte popis vašeho úkolů v následující misi a navíc v něm jsou většinou i záběry cílového prostoru ze špionážního satelitu nebo videokamer, které se nacházejí přímo v nepřátelské základně. Společnici a rádkyni vám po celou hru dělá Anya – ta vám také zadává všechny úkoly a sděluje důležité informace o průběhu mise.

Design levelů a grafika – Jak už bylo řečeno mapy jsou obří a můžete se na nich vydat kam vás napadne – omezení nejsou snad žádná. Některé mise jsou rozděleny i na více táborů mezi kterými se můžete volně pohybovat. Grafika je ve venkovních lokacích vskutku nádherná. Když jsem poprvé viděl zasněžené vrcholky hor, jen jsem žasl. Interiéry jsou dle mého názoru dobře zpracované, ale jsou poněkud chudší. Chtěli by zpestřit pár drobnostmi. Engine přišel i s průstřelností některých materiálů, kterou využívají i nepřátelé. Když víte že za dveřmi je voják, není nic jednoduššího než ho zastřelit skrz dveře.Klik pro zvětšení (Project IGI)Klik pro zvětšení (Project IGI)

Reálné zbraně a vybavení - Zbraní máte na výběr opravdu hodně. K vaší standardní výbavě, se kterou začínáte většinu misí, patří bojový nůž, pistole Glock 17 a samopal MP5 SD3. Mezi další zbraně se řadí ještě samopal M16 A2 s podvěsným granátometem. Klik pro zvětšení (Project IGI)Jelikož se hra odehrává v Rusku, disponují vaši protivníci hlavně skvělými samopaly AK47 a ještě lepšími odstřelovačkami Dragunov. Tato ostřelovací puška je jedna z nejužitečnějších zbraní v celé hře. Je velice přesná, takže s ní můžete nepřítele zabít dobře mířenou jedinou střelou a navíc na obrovskou vzdálenost.

Dále jsou ve hře dvě brokovnice, Spass 12 a Jackhammera. Spass 12 je poloautomat, kdežto Jackhammera je plně automatický a nejlepší uplatnění najde v interiérech na hodně nepřátel. Ve hře se nachází Uzi a upravená varianta Double Uzi. Mezi speciálními je těžký kulomet FN Minimi a LAW 80 která se hodí na ničení obrněných vozidel a tanků. V poslední misi je i dobře ukrytá bubínková pistole Colt Anakonda – ta je spíše pro zpestření, protože není zase tak účinná a rychlá jako zbraně co máte už v této době k dispozici. Jsou zde také výbušniny a to ruční granáty, flashbangy a proximity miny které reagují na pohyb. Je zábavné položit proximity miny do cesty vojáka, pak se vzdálit a pozorovat ho, jak vybuchne. Bohužel do kvalitních zbraní je nábojů nedostatek a je potřeba šetřit. Nejvíce stejně asi budete chodit s kalašníkovem.

K dispozici nemáte však pouze zbraně, ale také několik velmi šikovných věciček. Ta první je dalekohled, kterým můžete několikanásobně zoomovat a který vám navíc ukazuje pozice nepřátel a jejich vzdálenost od vás. Druhá, ale stejně důležitá, pomůcka je špionážní satelit, který ve hře plní funkci mapy. Není to ale pouze obyčejná mapa, kromě prohlížení okolního terénu vám totiž také umožňuje zoomovat, sice jen v několika stupních, ale v tom nejdetailnějším vidíte nepřátelské vojáky úplně zblízka a můžete si prohlédnout například co mají na sobě, a hlavně jestli nemají zbraň s náboji co by se vám hodila.Klik pro zvětšení (Project IGI)Klik pro zvětšení (Project IGI)

Ve hře můžete lézt po žebříku (a velice efektně z nich sjíždět), přelézat ploty a otevírat některé zámky. Při těchto činnostech se pohled dostává do třetí osoby a vy můžete Jonese lépe sledovat co dělá. U těchto akcí nemůžete střílet, ale můžete je přerušit a o nepřátele se postarat. Samozřejmě když přelézáte plot tak ho musíte dopřelézt, tím pádem se vždy nejprve rozhlédněte jestli je vzduch čistý.

Nepřátelé - Bohužel ani tak skvělé hře jakou Project IGI je se nevyhnulo pár chybiček. Asi nejvýraznější chybou podle mě je, že se nepřátelští vojáci klidně znovu objeví v ubytovně, kterou jste právě vyčistili a navíc po vás ihned začnou střílet.Klik pro zvětšení (Project IGI) Když se mi to stalo poprvé, myslel jsem, že mě zabil nějaký zatoulaný voják, protože se mi zdálo nemožné, aby se v budově kterou jsem právě dokonale vylidnil, objevila zcela nová hlídka. Pravda byla bohužel jiná. Představte si že vyjdete z budovy kterou jste důkladně vyčistily a najednou vám za zády začnou střílet tři vojáci. Dokonce jsou naprogramováni tak, že když zůstáváte stát na jednom místě tak z jedné budovy dokáží vylézat nový a nový stále dokola a to je dosti deprimující.

Snad v každé misi se nachází alarm a po jeho spuštění jsou vojáci ostražitější a vybíhají posily v podobě zelených baretů. Vojáci které zabijete po čase zmizí a zůstávají po nich jenom zbraně. Jejich umělá inteligenci je na dosti nízké úrovni. Vždy se chovají stejně a chodí pořád po těch samých místech.

Klik pro zvětšení (Project IGI)Klik pro zvětšení (Project IGI) Ozvučení, obtížnost - ozvučení hry je na svou dobu to nejlepší, co můžete na počítači slyšet. Zvuky jednotlivých zbraní znějí naprosto realisticky a dabing postav je také povedený a vypadal by ještě lépe kdyby jen postavy neklapaly pusou a otvírali ji podle toho, co říkají. Ani hudba není za zvukem nijak pozadu, naopak výborně dokresluje celkovou atmosféru hry a jednotlivé skladby se mezi sebou navíc velmi pěkně prolínají.

Hra je na normální obtížnost poměrně těžká a není zde možnost uložit si pozici. Někdo to hře vyčítá, já to považuji za výbornou věc, protože atmosféra zhoustne jako mlha. Když si hru dáte na těžkou obtížnost tak snipeři míří pekelně přesně a střílí na vás už z o dost větší vzdálenosti. Místo lékárniček se zde nachází injekční stříkačky, které si můžete brát sebou a doplňovat zdraví kdy je potřeba. Kapacita lékárniček je omezena u jedné běžně na 50mililitrů a to vám dodá asi polovinu celkových životů. V některých misích, hlavně ke konci hry můžete najít v levelu i tři.

Klik pro zvětšení (Project IGI)Klik pro zvětšení (Project IGI) Verdikt – Her jako je tato by mělo vycházet o mnoho více. Hra má úžasnou atmosféru a až se budete pomalu plížit po hradbách připravte se na objevení kapiček potu na vašem čele. Outro je pozitivně naladěno a naskýtá se u něho možnost pokračování na které se podíváme příště.

Hodnocení: 95%




CGwillWin