retro
Warcraft II: Tides of Darkness

Warcraft II: Tides of Darkness
Warcraft II: Tides of Darkness
00:00, 03.07.2004

Celých šest let uplynulo od první války mezi lidmi a orky. Ve zdánlivě klidných časech se ale otevírá temný portál a nové hordy orků vtrhávají do Azerothu. Tak začíná druhé pokračování slavného Warcraftu.

Možná si teď říkáte: \"Co to tu vytahuješ za vykopávku?\" nebo \"Co ten vůl blbne, chtěl snad napsat Warcraft 3, ne?\", ale uvědomte si, že Warcraft 2 byl ve své době celkem revoluční hrou.

Oproti jedničce je jedna změna patrná hned na první pohled. Warcraft 2 má jako jedna z prvních her skvěle kreslenou SVGA grafiku. I s ohledem na stáří této hry musím přiznat, že to byla skvělá volba, protože kreslená grafika prostě nezestárne. Když se podíváte na první 3D hry, poznáte, o čem právě mluvím. Už se na ně nedá moc koukat.

Je zde k dispozici několik typů hraní. Základem jsou kampaně, dále několik singleplayerových misí a pak multiplayer až pro osm hráčů.

Jsou zde dvě kampaně o 14ti misích: jedna za bránící se lidi a jedna za agresorské orky. Na začátku si zvolíte kterou chcete hrát. (Já jsem vždy hrál nejradši za své miláčky orky :-) ) Tedy ne např. jako ve třetím díle, kde to musíte hrát postupně a pokud vám (stejně jako mě) uprostřed shoří disk i se sejvy, tak se vám to už nechce znova dělat vše znova. Prvních pár kol za oba národy je spíše výukových. Postupně se seznamujete se základními jednotkami a budovami, s dalšími koly přibývají nové možnosti, a také se samozřejmě zvyšuje obtížnost. Jak postupujete hrou, tak se několikrát objeví animace, které jsou i dnes dost pěkné.

Klik pro zvětšení (Warcraft II: Tides of Darkness)Klik pro zvětšení (Warcraft II: Tides of Darkness)

Druhou věcí, co si můžete zahrát jsou jednotlivé mise a tytéž pak i v multiplayeru.

Zde je asi na místě připomenout, že hra obsahuje již v základu editor misí, takže nejen, že si můžete sami vytvořit cokoliv vás napadne, ale můžete mrknout na net - ten je zajímavých scénářů opravdu plný.

Ale nejen grafikou se dvojka liší od jedničky. Tak například stavba základny není omezena kolem vámi postavených cest, ale můžete si budovy stavět, jak je libo. Můžete naráz označit až devět jednotek a to i táhnutím myší, nejen přes shift jako v jedničce (a tam jen čtyři). Boj už se neodehrává jen na zemi. Přibyly vzdušné jednotky a také jednotky námořní. Možná vám to vše připadá jako samozřejmost, ale toto všechno jsou novinky, které přispěly k obrovské slávě Warcrafta 2. Uvědomte si také, že stará a dobrá a také všemi současníky opěvovaná Dune 2 umožňovala posílat jednotky pouze po jedné! Tehdá jsem ji sice několikrát dohrál, ale když jsem to nedávno zkoušel znova, bylo to pro mě naprosto nehratelné!

Rozdíly mezi jednotkami lidí a orků jsou většinou jen vzhledové (kdysi zkoušený souboj podobných jednotek sice vyhrávaly spíše ty lidské, ale pravděpodobně to byla jen náhoda). Jednotkami jsou klasičtí pracanti, pěšáci, lučištníci, jízda, kouzelníci, katapulty, bojový + průzkumný létavec a pak tanker, slabší a silnější loď a ponorky, ale rozdílná jsou kouzla a specializace. Zatím co tedy např. lidskému lučištníkovi můžete vylepšit útok +3, tak orckému vrhači seker zase regeneraci - stačí tedy načaté vrhače na chvilku stáhnout do týla a pak je zase zdravé povolat zpět. Rozdíl je také trochu v obtížnosti. Zatímco obě poslední kola za orky jsou sice těžší, ale stále v pohodě, tak předposlední kolo za lidi je celkem primitivní a poslední totálně tuhé (osobně jsem ho nikdy nedohrál bez čítu - vím, je to fakt ostuda).

Celou hrou vás provázejí naprosto geniální zvuky a hudba, která pokud hrajete bez zapnutého přehrávání s CD je i v midech úchvatná. Navíc se veškeré zvuky všech jednotek dají z jednoho souboru (SFXED95.exe) bez použití žádných zvláštních programů prostě a jednoduše uložit samostatně na disk. Zvuky jsou prostě skvělé, a tak jsem si vždycky říkal: \"Ještě, že to není česky, to by nikdy nemohlo vyniknout!\" A nakonec to přesně tak dopadlo se zvuky ve Warcraftu 3. Ty lidské jsou prostě příšerné a originál je mnohem lepší.

Klik pro zvětšení (Warcraft II: Tides of Darkness)Klik pro zvětšení (Warcraft II: Tides of Darkness)

Jedinou pro mne smutnou věcí je to, že mě už kampaně nebaví. Ne proto, že by byly špatné, ale proto, že je znám nazpaměť. Vím, odkud na mě půjdou, co na ně působí atd. a to už není sranda jako dřív. Ach, kde jsou ty časy, kdy jsem je teprv objevoval?! Ale zase jsem po dlouhé době rozehrál datadisk k Warcraftovi 2, který je sice dost tuhý, ale také naprosto skvělý. O tom ale až možná někdy příště...

Je pro mě velmi těžké Warcraft 2 zhodnotit, protože to byla moje první

nejoblíbenější hra (tu současnou - Deus Ex - jsem již zrecenzoval - viz. rubrika \"recenze\" a tu prostřední - Might and Magic VI - asi nezrecenzuju nikdy), ale i tak si myslím, že má stále hodně co nabídnout, a to nejen jeho současníkům (vyšel v roce 1995 a stal se hrou roku), ale i dnešním hráčům. První skupina si zavzpomíná a druhá třeba konečně zjistí, proč byl Warcraft 3 očekáván s takovým napětím a nadšením.





CGwillWin