From Dust

From Dust - recenze
From Dust - recenze
20:37, 29.08.2011

Řečeno extrovně, From Dust dokázal, že i s malým rozpočtem se dá hrát velké divadlo. Tahle hra, kterou navrhla a zkonstruovala francouzská odnož Ubisoftu jako by dokázala za patnáct eur něco, o co se jiné letní jednohubky snaží už setsakramentsky dlouho – totiž přitáhnout hráče k obrazovce. A přitom to je jednoduché, milé a na první pohled vůbec ne složité. Trochu divná směska a ještě divnější motiv. Ale ne, vždyť celý From Dust vzešel z pera scénáristy a sci-fi autora Laurenta Geneforta, designérského štětce se zase chopil Eric Chahi. Díky tomu vznikla fyzikálně pestrá a hratelností ojedinělá hříčka, která vás vtělí do role Boha jednoho zapomenutého šamanského národa.

A že být Bohem není žádná legrace, to zjistíte poměrně záhy. Hra v podstatě nenabízí žádnou příběhovou linii, takže o nějakém sžívání se…s kurzorem? – protože to je ve hře jediný hlavní hrdina – nemůže být řeč. Místo aby Ubisoft vyprodukoval další milionovou trojáčkovou gamesu se přes léto rozhodl zariskovat a vložit investice do malého nezávislého titulu, takového, který vás místo vyšponované dějové linky protáhne zhruba desítkou různě náročných levelů. Coby Bůh a Pán tvorstva hráč putuje společně s kmenem domorodců od portálu k portálu a ulehčuje – či spíš umožňuje – jim cestu za poznáním.

Klik pro zvětšení (From Dust - recenze)Klik pro zvětšení (From Dust - recenze)

Celé to funguje na poměrně velmi jednoduchém principu. Jste to právě vy, kdo má kontrolu nad mapou a kdo musí domorodcům odházet či jinak vyčistit cestu od totemu k totemu. Jedině v jeho blízkosti totiž dokážou maskovaní osadníci vystavět vesnici. Některé z totemů posilují nejen rozlehlost vašich statků, ale i božské – tedy opět vaše – schopnosti. Třeba vás opravňují k zastavení řítícího se tsunami nebo lávy.

Ano přesně tak, přírodní katastrofy – to je ve hře váš největší, a dá se říct že jediný nepřítel. Zato vám však nadělá nejednu vrásku a jak brzy zjistíte, bránění vísek proti přírodním živlům není vždycky tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Shořet nebo nechat se vyplavit obří vlnou lze velmi snadno.

Jenomže vy jste Bůh – a kdo jiný než Bůh disponuje schopností hýbat světem. Doslova. Cesta k totemu totiž jen málokdy povede přímo, a aby se na ní chudáci domorodci neutopili nebo je nesežehla vyvěrající láva, musíte zasáhnout. Bezpodmínečně. Většinou vás totiž omezuje čas – a s tím, pokud je mi známo, Hospodin manipulovat nedokáže. Odbíhající minuty většinou signalizují, za jak dlouho se přiřítí další devastující vodní stěna nebo kdy z vaší vísky udělá vybuchující sopka druhé Pompeje.

A v tom právě spočívá podstata hry. Zabránit tomu všemu a zajistit mužům z kmene volný průchod od totemu k totemu a pak do průchodu k další mapě. Jako bagr se přehazovat v zemině a tu pak přenášet tam, kde potřebujete místo řeky sucho pod nohama. Ale pozor, řeka vždycky musí někam téct, tu jen tak nezašpuntujete jednou písečnou dunou.

Potřebujete-li skálu, hodí se bublající láva. A kdo má velké trable s horskými říčkami, malá rada - na malou chvíli je dokážete zazátkovat lokálním vysušením koryta, ale než stihnete nabranou vodu někde vypustit, domorodec už nejspíš polyká andělíčky.

Škoda jen, že nic dalšího už tvůrci do hry nevmáčkli. Ale na druhou stranu, jen málokdo by od From Dust čekal něco víc. Jenomže deset levelů uteče s menšími prodlevami jako voda, co vás neustále obklopuje a znovuhratelnost je díky tomu téměř nulová. Kdo však dojede příběhovou část, může ještě nějakou chvilku strávit v Challenge módu.

Dle očekávání nejde ani o žádné vizuální orgie – navíc kamera snímá prostředí hezky pěkně z ptačí perspektivy, ze které hráč snadno přehlédne poměrně hranatou a nedotaženou grafiku. Zoomovat nemá cenu, protože většinou potřebujete přehled nad děním dole. Přičíst chatrný vizuál k mínusům by však bylo minimálně kruté, protože – a všichni to víme – to je to poslední, čím by chtěl From Dust zaujmout.

Jako prázdninová jednohubka, co pobláznila nejdřív majitele Xboxu, pak i počítačů, se však From Dust pořádně vytáhl. V parných letních dnech jen málokterá novinka přesvědčí hráče k investici, a From Dust to přece dokázal. Nezávislý titul zaštítěný obrovitým vydavatelským molochem překvapí, zaujme, nepustí, ale na dlouho nezabaví. Ale přesně to od něj herní veřejnost očekává. A přesně to vám From Dust nabídne. Kdo čeká víc, ten se pravděpodobně se zlou potáže.

Hru zatím můžete koupit digitálně buď za 299Kč u českého Playmana anebo za €14,99 na Steamu. Chystá se i krabicová verze v češtině.

87%
Za necelé tři stovky byste dlouho hledali slibnější alternativu. From Dust coby hit léta uspěl. Jde jen o to příliš tuhle jinak parádní nezávislou gamesu nepřeceňovat.