Shank

Shank - recenze
Shank - recenze
17:21, 03.11.2010

Doba kdy akční rubačky/hopsačky vládly naším monitorům s obrovskou vervou je opravdu už dávno pryč. Bohužel? Pro pár jedinců, kteří na tom ujížděli již dávno tomu tak určitě bude. V tomto ohledu tedy Shank neurazí, rozhodně by ale bylo záhodno, kdybychom si řekli, co může nabídnout širší hráčské obci.

To o čem se tu bavíme, bylo již před pár týdny vydáno pro konzole, ke konci října se však na Steamu objevila i verze pro PC a proč si ji tedy nevyzkoušet, když cena je tak příznivá. Chtějí po nás ty necelé tři stovky oprávněně nebo si je máme radši schovat a skladovat si je na lepší časy?

Klik pro zvětšení (Shank - recenze)Klik pro zvětšení (Shank - recenze)

Hezky popořádku. Ano ty, teď si tě postavím takhle a potom sejmu tebe. Ups, něco nám ujelo? Samozřejmě, že ne. To se jen snažíme tak trošku parodovat, jak to chodí přímo na bojišti. I když se v Shanku můžeme setkat s příběhem, je zde pouze na okraj. Tak jako tak, pocit, že se na nás snaží autoři vylít kbelíky sentimentálnosti, nás naštěstí nepotkal, a tak nám nezbývá, než rubat a rubat.

Každopádně když už máme něco rubat, tak to budeme rubat za nějakým cílem. Inu, jednoho krásného dne bylo Shankovi nařízeno zabít svou krásnou přítelkyni, protože to od něho jeho boss prostě vyžadoval. Samozřejmě Shank odmítne, na oplátku ale váš šéf ukáže, že loajálnost se nevyplácí a ztrestá vás smrtí vaší slečny. Jednoduše, ten boss je hlavní záporák, magor a vůbec. Musíte ho prostě zabít, to je to podstatné. Sice se po úvodní zápletce proplétáte nějakým příběhem, zjišťujete dějové odbočky a zhlédnete několik flashbacků. Jelikož ale k příběhu přilnete asi jako babička k internetu, mohli byste klidně cut-scény vyškrtnout a jet klidně dál. Jediné co tak dokáže u příběhových předělů udržet, je způsob jakým jsou vyvedeny a to, že nejsou příliš dlouhé, tudíž nemusíte ani plakat nad ztraceným časem.

Grafický styl je tu velmi podstatnou součástí, nebo se nám to jenom zdá na první letmý pohled? Postupem času jsme začínali otupovat a zprvu naše udivené výrazy ztuhly, protože se to prostě časem okouká. Potenciál komiksového pojetí mohl být využit krapet svižněji a flexibilněji, jediné, čeho se dočkáme, je několik po sobě jdoucích lokacích. Ty se snaží vytvořit atmosféru, občas zkroušenou, občas frustrující, ale jednoduše to zase nevydrží věčně, a tak se postupem času neohlížíte kolem sebe a jen rubete.

Ono mlácení panáčků je celkem zábavné, zastáváme ale názor, že kdybyste nějakému hráči zvyklému na gamepad dali pod nos klávesnici, asi by se nebavil tolik, jako s ovladačem u televize. Hlášení před spuštěním hry doporučující vám použít gamepad tam asi nebylo náhodou. Každopádně hra se dá ne střední obtížnost celkem snadno dohrát na klávesnici, bohužel hrozí, že se omezíte na stejný styl boje a tak všechny featury zůstanou někde za rohem a vy se tak ochudíte o spoustu kulervoucích momentů.

Ovládání je vůbec celkem krkolomné. Při představě, že budete moci použít přes patnáct kláves, se asi nebudete zrovna dvakrát radovat. V té rychlosti to nejde tak snadno ukočírovat a zlámané prsty nejsou jenom hloupým vtipem.

Když už ale tvoříte komba a daří se vám to, jste nanejvýš spokojeni. Zabíjet hordu nepřátel je zde v kombinaci s dobře naainimovanými pohyby zábava a zábava by to byla ještě třeskutější, kdyby hra nebyla omezená pouze na jednoduchý koncept, se kterým se budete setkávat při procházení úrovní.

Totiž, abyste rozuměli. V podstatě každá úroveň je jako přes kopírák a jediným odlišujícím elementem je právě grafické vyobrazení. Chvíli jdete rovně, zabíjíte nepřátele, potom překonáte skákáním pár překážek a jdete na bosse té dané úrovně. Vše je přibližně ve stejných místech a působí to hodně uměle.

K dispozici máme tři druhy útoků. Lehký, těžký a potom na dálku. Zbraní je pomálu, o to více zamrzí, že nejsou nijak pořádně vyváženy, protože veškerý boj se odehrává v blízkém kontaktu a jen když potřebujete odehnat větší počet nepřátel, použijete palný nástroj. Omezíte se tak (i nevědomky, jako se tomu stalo u nás) na dvě zbraně – brokovnice a motorová pila. Jakmile jsme si to ale uvědomili a soustředili se na větší záběr, dosáhli jsme mnohem většího zadostiučinění.

Možná bychom neměli mluvit o tom, jak velkou nám zabíjení kreslených postaviček dělalo radost, ovšem ony jsou tak krásně vypiplané a když ta krev z nich tak úžasně stříká… Sakra. Každopádně se zase vracíme ke grafice, a když tak vzpomínáme, hra barev a krvavá stínohra na nás působila opravdu grandiozně.

Bossfighty by měly být dovršením vašeho snažení. Bohužel nejsou kdovíjak těžké a ani nápadité. Dostáváte se tak do kroužku, kdy prostě stačí mačkat klávesy v určitém pořadí a vyčkávat. Támhle shodit tohle dolů a bum do palice nebo prostě jenom počkat na útok a potrestat provinilce hezkou ranou čepelí do zad. O to více zamrzí, že se můžete stát obětí frustrace. Ono totiž na té klávesnici to opravdu není žádný med a tak se překliknete kousek vedle a už je oheň na střeše.

Světlých momentů ve hře nepostřehnete moc, pokud budete ale nějakému vystaveni, je dost možné, že ho ani ve změti toho všeho ostatního ani nebudete schopni v hlavě zakodovat do nějaké rozumné vzpomínky. Celé to rubání nám zkrátka nelezlo do hlavy tak, jako tomu je starších her. Bohužel.

Parádní grafika a výborná stylizace tak nezachrání celkem chabý game design, a ani hudba, která nejde s vaším tempem, zážitku enormně nepřidá. Jakmile se ale dostanete k jádru věci a celé to nějak zkousnete, je dost možné, že se Shank stane oblíbenou odreagovačkou. Pokud navíc máte gamepad a po ruce kamaráda můžete s kamarádem spustit partii, kdy kooperativně kosíte nepřátele. A to se hned zábava násobí dvěma! Přesto přese všechno a přes vcelku negativní dojmy, na Shank rozhodně nezapomeneme a věříme, že nám na disku vydrží dlouho. Až jednou dorazí návštěva se dvěma zlobivými bratránky, pustím jim právě tuhle gamesku a na ty čtyři hodinky je zabavím!

63%
I když se to tak možná nezdá, hra nás bavila, ovšem ne zase tak moc, abychom o ní psali oslavné básně. Nic nám navíc nevyrazolo děch. Lehký nadprůměr.