Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins - recenze
Dragon Age: Origins - recenze
00:21, 22.11.2009

Když jsem před rokem pracoval na překladu prvního rozhovoru s tvůrci Dragon Age, autoři o této nové hře mluvili jako o duchovním nástupci Baldurs Gate (a Neverwinter Nights). Světe div se, oni nelhali, a nejen fandům těchto kultovních RPGček naservírovali minimálně stejnou porci zábavy, kterou navíc oblékli do moderního kabátu.

Klik pro zvětšení (Dragon Age: Origins - recenze)Klik pro zvětšení (Dragon Age: Origins - recenze)

Pojem "duchovní nástupce Baldurs Gate" určitě nechápejte tak, že se hra odehrává na stejných místech, že tam potkáte Goriona a Sarevoka, anebo Imoen (bohužel). Dragon Age: Origins vypráví zcela nový příběh o světě, který je pod těžkou palbou temných nepřátelských sil. Začínáte výběrem postavy a hned po pár desetiminutovkách hraní dostanete brutální nakládačku - váš "velitel" spolu s největší armádou, kterou svět má umře a vy skoro taky. Super začátek ve kterém se seznamujete s GUI je tedy okořeněn obrovskou a brutální bitvou, ve které se mimo nakládačky dočkáte i zrady.

Vaše tažení proti lidskému egu, touze po moci, nástrahám vašich předků a nepřátelským démonům začíná. Zdali uspějete je na vás - důležité však (jak už je u BioWare her zvykem) bude nejen síla vašich pěstí, ale i vašich rozhodnutí, která v průběhu hry učiníte.

Dragon Age: Origins (dále jen DA) na mně při hraní dýchal stejnou atmosférou, jakou pamatuju u zmíněných Baldurs Gate či Neverwinter Nights - úkol #1 splněn a BioWare dostává první plusové body. Hraní Dragon Age je jako čtení knihy - ponořen do příběhu hltám jednu jeho stranu za druhou. Oproti knize však nabízí navíc možnost řídit si spád tohoto příběhu. Unaven předešlou hodinkou hraní si tak třebas můžu v klidu jít číst kodexy, které ve hře plní podobnou roli jako v Baldurs Gate knihy. Kodexy v DA jsou však kratší a to moje občasné potřeby zvolnit rychlý spád událostí při časovém stresu pravidelně vyvolávaného mojí přítelkyní slovy: "Kdy už půjdeme spát?" ukojilo dostatečně a nakonec mnohem efektivněji, než čtení delších knížek.

Možnost spomalit, zastavit se, popřemýšlet a dozvědět se více - to je to, čím se pro mně Dragon Age a všechny podobné hry (Baldurs Gate, NeverWinter Nights, nebo skvělý Dungeon Siege) vyznačuje, a čím převyšuje hry ostatní. Hra vám pomocí kodexů (představte si papír na kterém je popsána nějaká událost z minulosti, příšera, skutečnost - to je v DA kodex) dovoluje podívat se trochu pod pokličku, vnímat "background" a pochopit svět ve kterém se pohybujete. Při hraní DA najdete mimo kodexy i kupu spisů, pergamenů, dopisů a svitků. Prozkoumávajíc starobylé ruiny se tak můžu vžít do postav v minulosti tyto ruiny obývajících a dozvědět se o daném místě / příběhu více.

Svět DA má velkou historii a příběh, který se svou postavou hrajete, je jen malá část toho, co vám hra nabízí.

Právě při procházení starobylých ruin a jejich dungeonů, když jste v obětí minulosti, si uvědomíte, že tahle hra není žádnou rychlokvaškou. Musíte se však trochu ponasnažit, umožnit jí to, nechat se vtáhnout. U čtení knížek je to samozřejmostí, u hraní her to v poslední době bězduchých stříleček začíná být řekněme "nadstandard". Ale abychom neztroskotali jen u příběhu a atmosféry, pojďme dál - na ty nudné nezajímavé a nedůležité věci.

Pokud se vám líbil styl ovládání vaší postavy a dalších členů vaší grupy tak, jak byl použit u výše zmínených RPGček, budete skoro jako doma. DA do systému ovládání nepřináší skoro nic nového. Vypíchnu jen takzvané "taktické sloty", které vás osvobodí od tisíců zbytečných kliků a na které jsem zprvu nahlížel trochu nevěřícně, ovšem nyní na ně nedám dopustit. Ve výše zmíněných RPG legendách tato funkčnost prostě nebyla - mluvím o možnosti přizpůsobit si chování všech členů vaší grupy do takového detailu, že si při boji můžete odskočit i na záchod s jistotou, že až se vrátíte, bude úspěšně dobojováno. U každého parťáka máte k dispozici X taktických slotů, přičemž do každého si můžete naprogramovat například to, že když někdo v partě má zdraví nižší než 70%, daná postava mu hodí Heal.

A nyní jedno pořádné překvapení: jedna z nejlepších funkcí ve hře je opět mezerník :-). Umožní vám těžké a táhlé souboje rozkouskovat a využít potenciál vašich postav na maximum. Díky němu vás souboje baví - u těch kratších si můžete zkoušet co na nepřítele platí a co ne, získáváte zkušenosti, a ty pak uplatňujete u soubojů těžších, ve kterých vám jde o krk, a ve kterých je důležitý každý váš následující krok.

Klik pro zvětšení (Dragon Age: Origins - recenze)

Při zapauzované hře si můžete nově měnit i set zbraní - pokud vidíte že nepřátelský mág stojící až na druhé straně místnosti chystá nějaké velmi škaredé kouzlo, není nic lepšího, než vyměnit meč za luk a poslat mu pozdrav s ohnivým úsměvem. Běžná věc u moderních RPG, která se ale určitě počítá. Když už jsme u těch zbraní, tak Dragon Age: Origins nám odchovancům Baldurs Gatu přináší lahůdku známou například z Diabla - možnost vyšperkovat si zbraně nějakými těmi runami. Některé zbraně mají volné sloty do kterých můžete umístit runy a přidat tak zbrani nějaké další vlastnosti a bonusy.

Arzenál je vskutku rozmanitý a zvláště pokud máte v partě někoho, kdo umí odemykat zámky - ve hře platí že čím hlouběji je bedna v podzemí, anebo čím dále v dungeonu, tím zajímavější věc v ní najdete. Samozřejmě to neplatí vždy, ale jednou za čas najdete vychytávku, která vám dodá motivaci to příště zkusit znovu. Ani mág se za svá kouzla nemusí stydět - ve hře, stejně jako v Baldurs Gate, používám často právě jeho jako organizátora bitev, jehož údery bývají vždy ty poslední.

Dragon Age: Origins obsahuje mix toho nejlepšího z dob minulých okořeněný o všechny důležité moderní prvky, takže se ve fantasy RPG poprvé setkáváme například se stahovatelným obsahem (DLC), což je teď lidmi velmi pozotivně příjmaný trend, anebo s možností hrát i na PCčku podobně jako na konzoli - s pohledem s kamerou za zády vašeho hrdiny. Občas, když chcete nechat vychladit myšku, využijete možnost ovládat vašeho soka pomocí kláves WSAD - můžete si přepínat mezi chozením nebo během, rotovat kamerou do všech možných i nemožných stran a svlíkat ženské v partě ehm pardon, mmm o čem jsem to mluvil?

Hra je nenáročná na hardware, a na minimální detaily si ji tak v pohodě zahrajete na každém tři roky starém počítači. Zároveň však nabízí takové možnosti nastavení grafiky, že se pak zapotí i ta nejsilnější sestava - DA umí velice dobře využít všechna jádra vašeho procesoru (testováno na tříjádru). Co se týče ozvučení, tak jako vždy u BioWare dáváme jedničku s hvězdičkou - i více než milion herci namluvených slov je znát. Co si budeme povídat, to tu ještě nebylo a asi ještě dlouho nebude.

Pokud ještě nemáte dárek na letošní Vánoce, napište si o Dragon Age: Origins. Tahle hra je prostě obrovská všemi svými parametry. Sto hodin hrací doby je pro vaši představu sedmnáctinásobek toho, co vám poskytl Mirrors Edge a většina dnešních her včetně Modern Warfare 2. Jak pravili autoři: Join us.

98%
BioWare nám naservírovali jedno z nejlepších RPG všech dob. Díky!