Batman: Arkham Asylum

Batman: Arkham Asylum - recenze
Batman: Arkham Asylum - recenze
07:05, 07.10.2009

Batman! Postava pocházející z nakladatelství DC Comics. Jeho kariéra maskovaného přízraku strážícího Gotham sice nebyla příliš zářná, co se týče herního a filmového průmyslu, vše se ale změnilo poté, co Christopher Nolan dopsal scénář k filmu Batman začíná, který restartoval celou sérii. Totální šílenství a poptávku po Batmanovi následně vyvolal film Temný Rytíř. A nyní tu je další lahůdka - videoherní Batman: Arkham Asylum od Rocksteady Studios.

Jak už název napovídá, hlavním dějištěm hry bude arkhamský blázinec. Trochu zvláštní je, že v nové filmové sérii Batmana o něm padla jen nepatrná zmínka a nic více, ale to nám vůbec nemusí vadit. Batmanovi se konečně podařilo chytit šíleného Jokera, který se ale i přesto tváří velmi spokojeně. Dokonce by se dalo říct, že je rozesmátý od ucha k uchu, za což může i jeho příšerné maskování. Batmobil zastavuje u brány Arkhamu a Batman předává Jokera ostraze. Spoutaný a připoutaný je odváděn do útrob šílenství tohoto ústavu. Co čert nechtěl, vše je pouze pečlivě naplánováno a díky zdařilému útěku se Jokerovi podaří ve věznici vyvolat ohromnou vzpouru. Většina zavřených je zde právě díky netopýřímu přízraku, takže vlídné uvítání opravdu nečekejte. Nejhorší Batmanova noc právě začíná.

Klik pro zvětšení (Batman: Arkham Asylum - recenze)Klik pro zvětšení (Batman: Arkham Asylum - recenze)

Batman je v tom sám, kdežto váš hlavní protivník Joker má své spojence. Těmi jsou podle očekávání právě všichni vyvrhelové Gothamu. Zloději, vrazi, pašeráci a naprostí šílenci na jednom místě a k tomu všemu ještě šílená Harley Quinn, která má prsty v jokerově osvobození a dříve zastávala pozici Jokerovi psychiatričky. No řekněte, koho ještě Joker nedokázal změnit?

Hra nám skutečně ukazuje jak krutý svět Batmana je. Krutý a nemilosrdný. Takový jaký je popsán v komixech a posledních dvou filmech. K Batmanovi alias Brucy Waynovi se život zpočátku nechoval příliš shovívavě a takoví budou i vaši nepřátelé. Šílení fanatici vedení Jokerem a dokonce i nepříjemní a neporazitelní bossové. Ze hry přesto čiší i jakási atmosféra původních filmů. Joker je tvořen na míru podle Jacka Nicholsona a například Batmobil je zde v původní štíhlé podobě. Jako kdyby chtěli autoři oba styly, jak ten původní, tak ten novodobý zasadit pod jednu střechu, konkrétně tu arkhamskou.

Největší předností nového dílu Batmana je samozřejmě boj. Co by to bylo za superhrdinu bez svých schopností a pořádného nádobíčka. Batman využívá veškerých dovedností, která se za léta své maskované kariéry naučil a nevede si vůbec špatně. Komb a úderů je ve hře opravdu velký počet, což výrazně přispívá ke kvalitnímu zážitku z bojové aktivity. Záleží pouze na vás zda zvolíte klidný styl, kdy vyčkáte až se protivník odkryje a zaútočíte, nebo zvolíte tvrdou sílu, kdy bušíte do kláves, čímž váš hrdina spustí sérii úderů a komb, před nimiž není obrany. Záleží na vás, který upřednostníte. Velmi efektivní jsou v bojovém režimu animace, kdy se čas zpomalí a vidíte detailní vyřízení nepřítele.

Batman: Arkham Asylum, ale není žádná tuctová mlátička ve stylu Wolverina. Batman ve svém arzenálu, stejně jako Joker ve svých kartách, schovává pár trumfů. Především detektivní mód je jedna z vlastností, kterou dokáže parádně využít ve svůj prospěch. Máte před sebou halu plnou nepřátel, ale oni vás vždy zabijí nekolika ranami z kulometu? Nespěchejte! Zapněte si detektivní mód a otvírají se vám zcela nové možnosti. Můžete se díky vystřelovacímu háku přesunout na jednu z Gargoyl a čekat dokud se hlídka neobjeví pod vámi. Poté už ji jen za nohy přivážete k soše, či se díky plášti rozletíte přímo na nepřítele. Efektivní a zábavné. Samozřejmě tento faktor se dá upotřebit i jinde než při bojových situacích, stačí například takové hledání cesty dále. Detektiv vám okamžitě ukáže, která ventilace se dá povolit, či které dvěře jste minuli. Za tento prvek si autoři zaslouží velkou pochvalu. Kromě toho se v inventáři dočkáte výbušného gelu, který je schopný zničit i neprostupné zdi, batarangu sloužícího především k hodu na nepřítele či zničení daného cíle a přístroje, který dokáže detekovat alarmy.

Hra se díky těmto prvkům parádně hraje. Zejména proto, že herní styly se lehounce mění a parádně vše zapadá do celku. Chvilku si hrajete na detektivy, abyste se dostali tiše k nepříteli a ihned poté jste vrženi do prudké rvačky, která je okořeněná tuhým bossem na kterého je třeba vždy použít jinou taktiku. Díky tomu je nový Batman tak skvělý a dokonale se hraje. Je tu však ale jedna podstatná věc o které jsem se ještě nezmínil a tou je grafická stránka.

Ti bystřejší z vás jistě ví, že hra běží na upraveném Unreal Enginu 3.5, který konkrétně v Arkham Asylum působí famózně. Všechny postavy jsou vykresleny do nejmenších detailů, hra světla a stínů je vynikající, takže se dočkáte i řady temných a zrádných zakoutí. Prostředí je skvěle rozvrženo, jediné co trochu kazí dojem z celku, jsou nepříliš povedené textury, okolních stěn, zejména v dlouhých chodbách. Ale nebudu zbytečný detailista.

Tento rok je k nám, alespoň co se kvalitních titulů týče, nesmírně štědrý. Batman: Arkham Asylum je dalším kvalitním titulem, jenž si vás podmaní díky své hratelnosti, grafickému podání a zejména atmosféře, která na vás tlačí ze všech stran. Jediné co se hře dá vytknout je nepříliš rozmanitý příběh, ale kupodivu i takováto klišoidní zápletka je odvyprávěna velmi dobře. Není divu, že Rocksteady už hovoří o druhém pokračování. Batman nakonec ukázal, že i ve videoherním světě je pro něj dost místa a najde si své uplatnění. Já tleskám a nadšeni mohu říci, že jde o vynikají záležitost.

Pozn. red.: Během dne bude článek doplněn o naše vlastní vytípané screenshoty.

93%
Parádní titul, který dokazuje že Batman v posledních pěti letech nabírá nové síly.