recenze
Shellshock Nam 67

Shellshock Nam 67
Shellshock Nam 67
00:00, 19.02.2006

Klik pro zvětšení (Shellshock Nam 67)Když tato hra měla vyjít, slušně jsem se na ní těšil. Kdo by taky ne že??? Podle propagačních textů to má být nejvěrnější zpracování války ve Vietnamu, co se kdy zobrazilo na monitorech počítačů. Týmové akce plné rozžhaveného létajícího olova i teplé krve, které proudem stříká z odstřelených údů. Prostě by to mělo vypadat jako v opravdové válce a atmosféra by tomu měla také odpovídat. Ne že bych to bral doslovně, ale čekal jsem něco lepšího než hra doopravdy nabídla…

Zase jednou příběh…

Ano je to tak příběh. Povídat vám, co že vlastně ta válka ve Vietnamu byla, vám opravdu nebudu. Od toho tu máme dějepis a dokumenty na Spektru. Na začátku hry se ujmete role jednoho ze tří nabízených charakterů (rozdíl mezi nimi je pouze v nápisu na helmě a oblečení), které do vínku dostali nic neříkající obličej a bytí beze jména. Z neznámého důvodu se nacházíte v armádě a jste poslán rovnou do válečného Vietnamu. A nestačí jen přežít jak prohlašuje nápis na boxu hry, vaším úhlavním nepřítelem je nemilosrdný vůdce jednoho oddělení Vietcongu Diem. Ten slouží jako hlavní strašák a celých třináct misí, s ním souvisí. Kromě této zápletky se k příběhu počítají ještě animace mezi misemi. Většinou v nich jde o mučení a následované zabití některého občana Vietnamu, permanentně bolestivým a nedůstojným způsobem. Ještě bych zapomněl na to, že hra se snaží navodit pocit opravdu děsivé války. Krom toho, že na základně se můžete dozvědět věty tipu: „Včera ustřelili ty skurvený hajzlové Billimu ruku ani nemrk chudák, bojim se, že se mi stane to samí.“, ještě umírají vaši „kamarádi“, se kterými jste byl zezačátku v jednotce. Měl bych říci, že náš voják postupně povyšuje. Tedy povyšuje. Na začátku jste řadový voják, za chvíli člen speciálních jednotek a to je vše.

Klik pro zvětšení (Shellshock Nam 67)V každé misi vás čeká něco co už jste někde viděli. Ať už jde o obyčejné potulování se v okolí vesnic a rýžových polích nebo misi kdy jste chvíli střelec helikoptéry s M-60kou v ruce. Zcela nejhorší koncept mají stealth mise. Zde by jste měli zabíjet nepřátelé buďto nožem(ten jsem ve hře použil přesně dvakrát, jednou když ke mně stál nepřítel vyzývavě zády a podruhé, když jsme neměl žádnou zbraň) nebo pistolí s tlumičem. Ale o hodně lepší je vzít AK47 a kašlat na utajení a radši naporcovat pár Vietnamců. Nic vás nepřekvapí (vlastně ano je tu něco „inovativního“ můžete sbírat nějaké válečné trofeje), protože se autoři asi ani nesnažili něco nového najít. To by šlo spravit třeba game-designem úrovní, ale ani to se nestalo. Prakticky nemáte možnost jít někam jinam, než musíte. Stačilo by vlastně trochu změnit textury a byli by jste v interiérech místo v džungli(tedy do interiérů se také dostanete, a ty by zase jednoduše šli předělat na venkovní prostory, které tato hra prezentuje). Pokud vám ve Vietcongu vadilo ohromné množství nepříjemné flory, která snižuje viditelnost, tady se toho bát nemusíte. Stromů a keřů je tu asi jako na parkovišti u našeho baráku, a do trávy, která jediná toto omezení viditelnosti poskytuje, si za celou hru nemusíte lehnout.

Tábor=domov vojáka…

Před každou misí vás čeká brifeing v bunkru velitele tábora, v němž bydlíte(myslím tábor:) ne bunkr). Kromě vyslechnutí zadání úkolu se můžete potulovat po kempu a mluvit s ostatními osadníky, přičemž vám do hlavy proudí dobové Rock’n‘ Rollové songy. Zadruhé můžete vyzkoušet své střelecké schopnosti a otestovat kvéry na místní střelnici, kde se vám bude dostávat všetečných okomentování aktuálních událostí od dozorce. Třetí možnost kterou zde můžete provádět se prolíná s třetí. V táboře působí chlapík Deuce, který vám za lístky prodá všelico. Ať už jde o fotky polonahých lepých děv, či bojové drogy, seženete to pouze u něj. Nejzajímavější předmět je povolenka na vstup do „odpočinkové zóny“, kde můžete s místními prostitutkami provádět „boom boom“. K čemu to je jsem nevypátral, vím jen že je to zbytečné utrácení lístků, za které si můžete koupit drogy, páč jediné co z celého „boom boom“ vidíte je otřásající se chatku.

Klik pro zvětšení (Shellshock Nam 67)Klik pro zvětšení (Shellshock Nam 67)

IDDQD

Pokud by SSN67 měl být s realitou něco společného nesměl, by se ve hře vyskytovat tento jev. Představte si, že vběhnete do nějakého neidentifikovatelného místa a okolo vás je 15 Vietnamců. Kolem žádná terénová nerovnost, jež by se dala použít jako kryt. Co uděláte??? Ve většině her už mačkáte tlačítko quickolad, jenže tady ne. Kleknete si a začnete jednoho po druhém odstřelovat. Když pominu, že vás půlka střel mine, nic se vám beztak nestane. Jste totiž prakticky nesmrtelný. Kdybych si nepřečetl manuál ani bych nevěděl jak systém zdravý ve hře funguje. V levém horním rohu obrazovky máte nárameník. V něm tři pole pro stres (čím víc akce ve vašem okolí tím více se pole plní a barví do ruda) pod nimi ukazatel zdravý (zelená/žlutá/červená a jejich odstíny). Jakmile ukazatel stresu nabude vyšší hladiny „červenosti“ stáváte se smrtelným. Jinak se stačí schovat se za kámen nebo poodběhnout od bitevní vřavy a už je „god mode“ aktivovaný nanovo. Největším výsměchem vaší odolnosti jsou výbušné pasti, ty se sice můžete pokusit deaktivovat pomocí docela povedené mezihry, ale když jen přetrhnete drát nestane se vám nic zvláštního a kdyby nebyl výbuch slyšet a nezbělala by obrazovka, ani jste si nevšimli, že něco bouchlo. Pravým opakem, jsou pasti propichovacího rázu. Tj. díry v zemi se špičatými kolíky na dně a kolíky na dřevěné konstrukci, které proti vám vyletí ze strany. Ani z nich však strach mít nemusíte. Sice vás zabijí ihned, ale jsou snadno viditelné a ve hře se objeví tak dvě od obou druhů. Ale jediný cheater tu není pouze sám hráč. Stejně podvádí i lidé v jeho týmu. Kulka ze sniperky??? Pche…bodnutí komára. Výbuch střely z RPG??? Jej…spadnul jsem na zem…asi jsem o něco zakopl. Jediná možnost, aby se ve hře nastalo KIA vašich kamarádů, je in-game animace, kdy váš přítel zhyne díky jedné zbloudilé kulce. Toto mi moc reálné opravdu nepřipadá…

Klik pro zvětšení (Shellshock Nam 67)Ale nezapomínejte, že proti vám stojí rovnocenný soupeř. Vietnamští vojáci jsou totiž tuzí asi jako krupicová kaše, která prošla mixérem. Trefí vás málokdy, umírají rychle a inteligence jim nic neříká. To že jim někdy nevadí, že umřel jejich kamarád co stál 3m od něj, se dá překousnout, ale že když zalezete za kamen,přilezou k vám všichni Vietnamci z pluku. Ne nevadí jim, že 10 jejich kolegů právě přišlo o ruce a duši, stále za vámi budou chodit, pokud nevypnete jejich spawn zone chytře položenou C4. V jedné misi, jsem si připadal, jako bych hrál nějakou parodii na Resident Evil. To jsem byl v rozbořeném městě a v ruce jsem držel zánovní M-60 s dvěma náhradními nábojovými pásy. Stačilo stát a nepřátelé na vás běhali v nekonečných frontách s mačetami v ruce, ti kteří měli zbraň se stejně chtěli dostat blízko, aby ušetřili náboje a utloukli vás pažbou, a proto umřeli stejně jako všichni. Po minutě střílení, kdy jsem si připadal, že hraji Moorhuhn, už nepřátelé došly. Stačilo už jenom vyjít po schodech a byl konec mise. Hra mi připadá spíše jako arkádová mindless střílečka typu Serious Sam, než jako ultra-reálné zpracování války, což podle mě záměr nebyl. Asi…

Vidím!!!Klik pro zvětšení (Shellshock Nam 67)

Jediné co se mi nikdy moc nelíbilo, ani když jsem na hru čekal bylo grafické zpracování. Lidé se mi totiž zdají opravdu slušně vychrtlí a vytáhlý, jako basketbalové mužstvo. Nezdá se mi ani poměr velikosti zbraně vůči vojákovi, kdy se mi i AK47 zdá jako dětská hračka. Překvapením asi nebude když povím, že na vás prakticky nečíhají žádné pěkné grafické vychytávky typu hra světla a stínu. Ne že by tu stíny nebyli, ale jsou opravdu nic moc. Zdálky nejsou vidět, ale když překročíte určitou hranici už je to tu. Nevím proč se autoři snažili o co největší brutalitu, která zaprvé nevypadá ani nijak moc dobře, zadruhé vysloužila si rating prodejnosti od 18 let. Je sice pěkné, že máte tu možnost ustřelit Vietnamci ruku nebo rozstřelit mu hlavu na atomy, ale stejně to vypadá celkem tuctově. Stejně jako celá grafika…

Kdo vyhrál???

Asi ten kdo od hry nic nečekal a kdo si jí nekoupí. Ne že by hra byla zase tak špatná, ale opravdu jsem na ní nenašel nic skvělého. Buďto tu bylo to co se mi nelíbilo, nebo to co bylo tuctové. Když jsem hru začínal hrát, říkal jsem si, že se budu držet názvu a udělím jí 67 procent, ale to by byla chyba. Hra je ke všem svým chybám hrozně krátká (čistý čas bez loadingů tak 3 hodiny!!!) a napodruhé nudí. K tomu všemu nemá ani multiplayer. Doporučuji, aby jste si jí koupili jenom pokud máte abstinenční příznaky z nedostatku her z Vietnamu, jinak vyhodíte své peníze za DVD, které je o ničem. A proč to dělat když si můžete koupit třeba takový Doom3 nebo přeobjednat Half-Life 2???

Klik pro zvětšení (Shellshock Nam 67)

SLABÉ
48%
CZECHGAMER
Od této hry jsme čekal dost a dostal málo,tak už to bude a nic to nezmění. Vše co hra nabízí jsou věci, které už jste stokrát viděli a mnohdy i lépe provedené. Prostě podprůměr...

CGwillWin